Pretty please with sugar on top
Ok, jag jobbar ju med en reklamfilm för bindor just nu. Och jag behöver er hjälp. Skulle ni kunna säga mig vad ni tycker om den här reklamfilmen? Och gärna berätta varför ni ogillar/gillar den. Jag tror den visas i Sverige just nu.
103 Comments:
Yep, den visas nu. Den är bra.
Inge äckliga bindor som nån häller blått på. Eller rött eller grönt för den delen. Schysst låt val dessutom.
Jag tycker att “poängen” inte är speciellt rolig även om det visuella är välgjort.
Intressant blogg förresten.
Jag vet inte....jag är väl prime målgrupp men har knappt lagt märke till den när den gått på TV. När jag tittade på den nu kändes den ganska töntig (det är väl inte den du gjort antar jag utan du vill ha uppslag?) eftersom den kör på nåt slags frigörelse-tema, känns som ett hån liksom...som att bindor som inte läcker skulle vara vårt största problem....Nej, det är det inte!(eeeh hoppas du inte har gjort den...:) Oj, lät jag extremt feministisk? Gillar bara inte reklam som förutsätter IQ noll!
Den stora fragan ar val hur man ska gora en reklam om bindor dar man behover ett IQ over 0?
/Pat
Nej, jag har inte gjort den. Den är gjord i London. Jag vill bara veta vad folk tycker om den. Vill veta hur tjejer/kvinnor ser på bindreklam. Är själv ganska tveksam till den här (revolution över bindor liksom), men vill veta vad ni tycker.
Humor och ironi kräver ju lite mer av publiken men då riskerar man väl att missa en del av målgruppen...när jag tänker efter kan man ju faktiskt skratta åt den här filmen, fast det gjorde jag inte från början. Men känns som att bindreklam kört med just läckandet väldigt länge, måste väl finnas ett annat sätt att sälja dem på....
- stilen på produkten passar inte stilen på filmen. oftast spelar det naturligtvis inte någon roll, tvärtom, men här är det iögonfallande och påtagligt. det hela blir därför lite tacky. eller rättade sagt, produkten framstår som banal i jämförelse med resten av filmen... både själva produkten och hur den ser ut.
- att göra bindor till en politisk fråga känns lite som 1994... jag tror inte budskapet fungerar just här. och vill man ha ett politiskt budskap så kan det göras mer subtilt tror jag..
- om målgruppen är under 30-35.. så tror jag inte filmen kommer att funka alls. om det är "amelia" folket filmen targetar, så tror jag att den är dels för konservativ där målgruppen förmodligen sett konceptet flera gånger, dels missar den vad jag tror kvinnor är ute efter när det gäller just bindor.
- jag tror det är en stor fara om man delar upp filmen i två övergripande delar; a) en massa bra grejor som kvinnor är galna i, t ex choklad eller drömmen om att vara en superproffsig affärskvinna i en stilig miljö, och b) de lämnar allt det där för att protestera mot ett rosa paket med bindor... hade man integrerat dessa två koncept där objektet identifierar sig med både a och b, så hade det varit bättre...
- har ej sett reklamen på TV eftersom jag inte bor i Sverige, men efter att ha sett den en gång på din blogg, så är behållningen "fan vilken god choklad".. minns inte ens vilket märke bindorna var. har sett andra reklamfilmer för just bindor där själva märket sätter sig i huvudet direkt. (har dock bara sett den här reklamen en gång, så jag kanske måste se om den... men jag tror ändå själva meningen är att märket ska sätta sig direkt).
- när det gäller just bindor tror jag många reklamfilmer inte riktigt targetar det tjejer vill att bindor ska vara... tror de generella budskapen i olika reklamfilmer borde tonas ner lite. jag hade nog fokuserat mer på själva stilen på produkten och filmerna...
okej, har svamlat tillräckligt nu...
"Skulle ni kunna säga mig vad ni tycker om den här reklamfilmen? Och gärna berätta varför ni ogillar/gillar den. Jag tror den visas i Sverige just nu"
Jo... Den signalerar frihet kring kvinnan,styrka independence och så...Detta i ett sammanhang de INTE ALLS är fria.
Brytningen där skapar en blick -tillräcklig att notera varumärke.Toppen om det är den utvecklingsfasen av bindmärket man är,tycks mig bara inte fattat själva sorten själv....Hmmm..
Men den ljuger alltså också men otydligt. skulle irritera mig om om jag tjackade sånt å va dame så att säga.
De tjejjs som inte känner sig sissådära fria,empowered tyck no den stink mockery at their geggamojja.
Låten är bra men inte original tror jej-varum?
är det billigare att yla ihop en egen?
Det här med att de läcker förstår jag inte riktigt dock, en binda är en binda. Ingen tampong. Viktigare är väl att de inte kliar, skavar eller ger mej nån jävla svampinfektion.
Nån tankenöt behöver jag inte mellan CSI o Gilmore Girls. Då ser jag fast på dansande rosa bindor så länge det är fint o musiken e bra. Tänka gör jag på jobbet bl.a. Och är det mycket trevliga rosa bindor, som dansar mycket fint.Då vill jag gärna ha dem hemma hos mej också. Call me simple, yes I am. Iaf när det handlar om bindor.
det som slår mig är att jag inte tänkte på bindor en enda gång tills de visade paketet, framförallt inte utan ljud. Jag gillar inte den reklamen alls. Den är annorlunda mot gamla reklamer vilket är bra men sorry-inte tillräckligt bra.
Det enda som tjejer gör är alltså att: dammsuga, gå promenad i parken, jobba på kontor, prata i telefon, måla väggarna rosa, sitta på café med väninnorna, äta chokladtårta, åka till stormarknaden, äga en liten hund och prova en massa skor? (Jag dammsuger ibland, handlar mat veckovis och har jobbat på reklambyrå/kontor. Jag kan inte identifiera mig med tjejerna i reklamen!)
Är det bara jag som tycker att den här reklamen är nedsättande mot kvinnor?. Och att man dessutom gör "läckande bindor" till ett av det kvinnliga släktets största problem är enbart patetiskt. Reklamen är dock välgjord och påkostad, men jag skulle gissa på att den inte är producerad av någon av byråerna i världens jämställdaste land?
Gör en "anti"-bindreklam istället. Varför göra så stor grej av det hela? Vem bryr sig egentligen om till exempel de uråldriga reklamfilmerna med blå vätska?Kvinnor vet hur det funkar (och är inte intresserade av att bli påminda varje gång de sätter på TV:n) och män bryr sig väl helt ärligt inte så mycket?
Är det bara jag som tycker att man i nådens år 2006 borde kunna förutsätta att en binda inte ska läcka? Traditionell bindreklam känns lite som om en biltillverkare envisas med att tala om att bilen har fyra hjul, och det är väl det som är nedsättande.
Den här reklamen är obegriplig och jag vet fortfarnade inte vilket märket är. Kan inte heller säga att jag bryr mig.
För övrigt är det nog möjligt att just bindor är det svåraste att hitta på en reklamkampanj kring.
Vad finns det för andra aspekter som kan intressera? Miljövänligt? Priset? Diskretion? Valmöjligheter?
:D
Jag fattade inte att det handlade om bindor förrän den visades i slutet. Undrade mest var alla var på väg? Och undrar fortfarande? Ska de rösta på en ny politiker som bara ser till att den här bindan säljs? Ska de iväg o lyncha nån stackars bind-tillverkare som inte gör bra nog bindor? Eller har de ett helt annat mål som inte jag fattar??
Den är helt obegriplig, sången lät verkligen som en kampsång och jag kan inte heller känna igen mig i dessa smala modeller som glider runt i stan och ser ut som de är överströdda med pengar och inte har gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv.
Reklam för bindor måste var bland det tråkigaste som finns. Mera skruvade reklamfilmer, typ
[scenplats: en bar. hög musik, mycket folk, discolampor]
[mannen, till kvinnna]
Gud vad läcker du är i kväll.
[kvinnan]
VAD FAAN SÄGER DU!? PÅSTÅR DU ATT JA STÅR HÄR OCH LÄCKER?
[SMOCK]
[berättarröst]
Kvinnan i scenen läcker inte, hon använder xxx-bindan. Marknadens säkraste binda. Sant är dock att kvinnan ÄR läcker.
Funkar iofs bara på Svenska i denna tappning :-)
kass. bindreklam ska vara mer intim, privat, handla mer om bekvamlighet, ego etc. inte revolutionera varlden. hittar jag en bra binda sa skiter jag i hur miljovanlig/feministisk etc den ar. den maste ju for fan vara skon och funka!!! sa faktiskt.. pa mig funkar reklam om de tajta vita byxorna bast. inga vatskor, men tajta byxor ar sa tydligt - den lacker inte.
Jag instämmer till hundra procent i vad Nonkomform skrev. Jag tycker reklamen är nedsättande mot kvinnor, just pga att det är dammsugare och kundvagnar som gapar tomma efter sina ägare, inte en schysst sportbil eller ett ljusbord med en massa skisser.
Mitt tips är att försöka att inte vara så seriös. Humor skulle behövas i den där världen. Och mig veterligen läcker inte bindor sen många år tillbaka, så släpp det!
Någon blöjreklam hade tidigare en massa människor som gick omkring som pingviner för att symbolisera hur världen skulle se ut om blöjor påverkade uppväxten negativt genom att ta för mkt plats (eller hur det nu var), nåt sånt skulle vara roligare.
Jag skulle kunna tänka mig en jätteironisk reklam om en SuperWoman som åker omkring med ett bindpaket och räddar situationer som små översvämningar, utspilld drink på favoritmattan, regnoväder osv genom att ha med sig ett superuppsugande bindpaket. Man kanske kan tillägga att "Riktigt såhär fungerar det inte, men nästan!". Eller nåt. Jag vet inte. Men bara inte i stil med den hemska videon som låg här.
Så, det var mina två (-hundra) cent! :D
Bra musik men otydligt buskap tycker jag. Jag fattade inte poängen i början.
Generellt sett dålig tycker jag kommer inte ens ihåg vilket märke det är reklam för nu när jag sitter här och skriver.
Jag vet inte inte om jag kommer köpa bindan men jag nynnar på låten hela tiden...ja, hela tiden.
Den är enbart piiiiiiiiiiiinsam!!!!!
Som om det är ett så stort problem med bindutbudet just nu att man i princip skulle iignorera ett världskrig för att "stå upp för sin rätt" till ickeläckande bindor!
Yack, jag får krypningar utmed hela ryggen bara jag hör låten!
Asplövets idé tidigare är i så fall bättre...*s*
Hmm.. jag håller med de flesta andra i den här diskussionen. Inte så imponerande reklam, iaf inte när man börjar analysera och tänka till.
Nåt du kan lägga på minnet är att under mina 24 år har jag aldrig hört en enda av mina kompisar klaga på att bindor inte skulle "fungera".
Nej, jag tycker Superwoman låter som en bra idé. Eller det nån sa tidigare, om hur världen skulle se ut om det var män som hade mens! Det skulle kunna bli hur bra som helst!
Tycker reklamen är rätt kass om jag får säga det själv. Hade itne ens lagt märke till vad det var för något de gjorde reklam för. Har kommit på mig själv ofta att jag sett en reklam, kan t.o.m. redogöra för hela snutten MEN INTE vad den gör reklam för. Eeeh något fel då va?! Detta är en sådan reklam. Inte förren i slutet när paketet med bindor visas fattar man att det är bindor reklmen handlar om. Om man nu orkar titta så långt... Löjlig reklam över huvudtaget...vi bara handlar, provar skor och äter galass elelr vad. Inte hade man satt in en man i den miljön. Nej ser hellre en sportig kvinna t.ex i en sådan här reklamsnutt. Kanske tänka efter när en kvinna ABSOLUT INTE vill råka ut för läckage...
Första gången jag såg reklamen tyckte jag bara den var löjlig, men det är å andra sidan svårt att göra bindreklam som inte är löjlig. Den här reklamen har i alla fall lyckats få folk att lägga märke till den och börja diskutera den och det måste väl vara ett steg i rätt riktning. Om nu bara de människorna kommer ihåg märket också förstås.
Jag tycker den här reklamen kommer några år för sent. Den kommunicerar kvinnokamp och kvinnans frigörelse, enlig mig, och i Sverige är kvinnan redan så pass frigjord att hon inte tar till sig sådan här reklam. Funkar kanske i andra länder, där jämställdheten inte nått lika långt. Och att, som i kampanjen, "kräva" en binda som är lika säker som en tampong, är ju löjligt. Kommer ju aldrig hända!! Du har kanske redan fattat det, men jag tycker verkligen den här reklamen suger. Byter kanal varje gång den visas.
Reklamfilmen är pinsam och töntig. Jag känner inte igen mig ett dugg i det som kvinnorna gör i filmen, dvs måla väggarna rosa och ha små Paris Hilton-hundar.Nej, världen går inte under för att man har en läckande binda!
Jag tycker att den får kvinnor att antingen se masshypnotiserade ut eller som nån slags aliens (och när vi väl gör revolt, vad slåss vi för? krig? svält? nej, just det bindan sitter snett. WTF?.) Kolla upp vad kvinnor använder för olika slags mensskydd i hela världen och gör en jämförelse. och så kan ni säga att er binda är mycket bättre än att sitta i ett mens-HUS i en vecka. Men det kanske är för cyniskt. (Jag gillar Äppelkinds superwoman också.)
Förstår att reklam för bindor måste vara svårt att få till på ett vettigt sätt. Har sett många dåliga exempel på detta, detta är dock en som även om den inte är lysande inte får mig att byta kanal. Mycket tack vare att jag gillar låten. Men också för att den inte handlar om någon stackars kvinna som hasar omkring på någon stol på kontoret för hon är rädd för att bindan ska läcka. Hur fånigt var inte den. Nu tror jag i och för sig att den handlade om någon tampong. Men ändå... Här handlar det ju mer om att man gör ett aktivt val, man är inte ett offer som lider en gång i månaden. Man är stolt.
Hmm... den här reklamen är verkligen ingen höjdare, håller med er andra om att den skvallrar om en riktigt unken kvinnosyn. Det måste ju på nåt sätt vara medvetet från reklamskaparna att alla kvinnor i reklamen är "superkvinnliga" och ägnar sig åt "kvinnosysslor".
Funderar på vilken bindreklam jag själv skulle gilla... och vet inte. När jag var 11-12 år gick det en reklam med unga tjejer (alltså typ 15-åringar) som viskade till varandra att de hade fått mens. Den tyckte jag om, det blev liksom spännande och jag ville också vara med i deras klubb. Men det kanske bara funkar på 12-åringar? =)
Men ändå... vore det helt åt skogen att göra en reklam på temat "nödvändigt ont"? För det är väl ingen kvinna som går runt och myser och är lycklig när hon fått mens? Typ "När vi nu alla är medlemmar i den här månadsklubben, varför inte göra det bästa av det?"
Äh, jag vet inte, förlåt Jonas för att jag svammlar...
Det är ju synd om dig som ska göra reklam för en av världens tråkigaste produkter, som dessutom har en målgrupp mellan 12-60 år... Kan man inte göra en serie reklamfilmer, anpassade och med en rödlinje? Rosa, glitter och party för girlsen, hemtrevligt och familjärt för mammorna osv..? Är jag helt offbase nu? Kanske! (nåt om att dottern tycker morsan är cool som har rätt märke, mamman tycker dottern är förståndig som väljer det bästa.. ja inte vet jag!) Jag gillade ACOs reklam för t-zone kräm, den var bra, passade mig (25årig sthlmare), kolla in den. (även om det är fult att stjäla andras idéer) Lycka till!!
Det där är min absoluta hatreklam just nu. Ungefär som om vi skulle lämna allt hals över huvud för what!... eehh, bindor som inte läcker. Jo men, antaaagligen. Snacka om fördummande reklam. Fast å andra sidan tror jag det är helt omöjligt att göra en bra reklam för bindor, har ju visat sig vara så till dags dato åtminstone. Så om du kan komma på något revolutionerande där... respekt, säger jag i så fall!
//Millis
Nej, nej, nej, Jag AVSKYR den där reklamen och om jag bara kunde komma ihåg vilket märke den gör reklam för skulle jag bojkotta det och övertala alla jag känner att också göra det!
(Iof är det lätt att bojkotta när man inte behöver några alls på flera månader, men ändå ;))
Det märks att det är ett gäng killar som hittat på den men inte orkat tänka ordenligt eller kolla med gudbevars, en TJEJ kanske, för då skulle den aldrig ha sett en tevekanal. Usch.
Bindreklam är kanske inte så himla lätt för det blir ofta löjligt, men hellre en tråkig reklam man står ut med än den där då iallafall jag byter kanal så fort jag hör första tonen i låten.
framför allt tycker jag inte att den här reklamen ger en positiv bild av produkten. den säger ju att libresse (åtminstone alla deras gamla grejer o det är ju en hel del) också läcker så varför skulle man vilja använda den?
i övrigt vill jag bara råda dej att inte göra nån reklam där tjejer ska ut o klättra i berg i vita stretchbyxor o behöver nån kille som ger de en knuff i rumpan o titta! inte minsta lilla fläck. en situtation skulle ALDRIG uppstå.
För att spinna vidare på ett förslag som kom vid nåt tidigare tillfälle... Kvinnan sitter i soffan, är på dåligt humör och har en stor, fet och alldeles underbar katt på magen (som värmeflaska alltså). Hem kommer pojkvännen och blir bara otrevligt bemött. Snäll som han är går han ut och köper ett kilo godis och bindan XYZ som han överraskar henne med. Hon ler försonande och de lever lyckliga i alla sina da´r:-)
Reklam för bindor är trixigt. Har aldrig sett någon bra än. Den du frågar om känns väldigt distanserad till produkten man kan se den och ändå inte veta vad det är de vill sälja.
Den kliniska approachen skulle enbart vara intressant att se om den utförs av typ French&Saunders eller annat komikerpar som kan få allt att bli roligt.
Det största problemet med mensen är inte blodet utan PMS-humöret och chokladsuget. "Vid köp av tre paket bindor medföljer en chokladask och en burk valium" är en approach som kanske skulle funka. ;)
musiken är grym (joan baez, gamal kamplåt för feministerna på sjuttiotalet) men det är verkligen en sjukt dålig reklamfilm annars....
Ärligt, jag hatar den där reklamen! Knäpper om så fort jag ser den. Herregud, det ser ju ut som en värsta revolutionen! Det är ju mens vi snackar här, inte någon världskatastrof.
Den reklam jag kan komma ihåg som var bra, var en O.B-reklam (tampongen) för några år sedan, där ett gäng tjejer var på någon nattklubb och bara dansade runt ungefär. Sköna färger och skön stil och de hade bara kul, vad jag kan minnas. Sen visade de asken på slutet. Inte mer än så. Gör det inte till så stor grej bara. Det är mitt tips :) Lycka till! Och hoppas vi får se det färdiga resultatet här så småningom!
Allvarligt talat, den stinker. Nästan all reklam för mensskydd utgår från att vi kvinnor ser mensen som något oerhört problematiskt och skamligt. Och att vi har något form av relation till tampongmärket. Det må vara sant för fjortisar, på samma sätt som deras killkompisar gör en grej av rakprylar när de börjar få fjun i ansiktet. Men för alla oss andra är det betydligt mer odramatiskt. Själv köper jag mina tamponger på Coop. Billigt och bra. Och ingen djävel SER ju vad man använder, så det är en komplett waste att lägga pengar på brandade mensskydd.
/Linda
i diskuterade den där lite hemma faktiskt, jag och tanten (Doris).
Hon tyckte att låten var bra, jag tyckte att den sög. I den följande diskussionen framgick att det är ohyggligt svårt att få kvinnor att byta märke, där de väl bestämt sig för trosskydd alltså. Samt att kvinnor troligen inte är benägna att exempelvis byta från tampong till binda.
Kanske du ska spinna lite på själva bytesfaktorn?
booooooring!
får ikke lyst til å skifte bind akkurat!
boooooring!
svintråkig.
Nej, gillar den inte alls(kanske är låten lite bra). Den känns bara fjantig..som alla andra reklamfilmer om bindor.
ojoj, snart hamnar du på löpet. :o) "svenska folket rasar"
jag tycker reklamen är kass. seg, gammalmodig o könsvriden, det där med att vi bara fikar o dammsuger o handlar.
visst att man kan få undra lite vad fan det är frågan om i en reklamfilm, som med dom kända studsbollarna, att slutet blir lite överraskande.
men bindor är aldrig överraskande.
följer fortsättningen med nöje :o)
Den är ju snygg, men förminskar kvinookampen effektivt. Vem behöver rösträtt när det finns bindor, liksom.
Det var flera år sen det hälldes blå vätska på bindor i Sverige och som andra har sagt kommer den här reklamen flera år för sent. Den kanske känns som en frisk fläkt i Tyskland (för vi har väl alla märkt varifrån den mest könskonservativa reklamen kommer), men här är det en förolämpning mot den lokala marknaden.
Det finns en bra film där en tjej skuttar runt och sjunger och töntar sig och råkar använda bindor. Och hon är inte ett PMS-monster eller äckelblodig eller biologistiskt Kvinnlig, bara sig själv. Tack för den.
Reklamen suger. Som om läckande bindor vore kvinnors största problem. Är det just läckande bindor som får kvinnor att ena sig och gå ut och protestera? Först då förenas vi och gör revolution? Tror inte det. Dessutom är det att göra kvinnor till idioter. Vi har väl viktigare saker att ägna oss åt.
Dessutom har jag aldrig haft problem m en läckande binda. De ska vara tunna och sköna, that´s it. Mens är jobbigt och man vill bara att det ska passera så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Däremot är låten bra!
Helt OK för att vara reklam för bindor, men jag kan svära på att minst 98% av kvinnorna i filmen använder tamponger. Värsta reklamfilmen för bindor var jag själv med och spelade in i Athen för många år sedan.
Scenario: Iklädd en tunn, ljus och skir aftonklänning åker jag grensle ner för en ledstång från fjärde våningen på ett flott hotell i Athen. Väl nere "skuttar" jag galant av och säger med ett leende och blicken in i kameran "Detta är något jag alltid har velat göra". Hela salongen är fylld av festklädda människor och en pianist sitter vid ett piano och spelar vacker musik.
Hur sjukt som helst. Jag menar... om jag alltid har velat åka flera våningar nerför en ledstång gör jag väl inte det med en grekisk binda mellan benen. (De är, eller i alla fall var, fem gånger så tjocka som de svenska
Inte heller blev filmen bättre av att jag fick träna in repliken på grekiska för att läpprörelserna skulle passa när filmen dubbades med en grekisk röst.
Hur som helst, roligt hade jag även om låren var skinnflådda efter två dagars kasande nerför ledstången.
Jag gillar den inte. Va fan. Gör en enkel, lättsam reklam. Tänk Garden State. Vad skulle Zach Braffs karaktär ha gjort? Allt jag vill när jag har mens är att ligga i soffan, se en film och käka choklad. Ompysslad-känslan. Kanske borde reklamen snarare rikta sig till männnen. De kommer hem med bindor, choklad till tjejen och något i stil med : är din tjej trygg så är du trygg.
Förresten borde det säljas paket med choklad, bindor och en film. Att folk inte börjat med det...
För tänk själv. De flesta killar gör reklamfilmer om bindor. Och i deras värld tror de att en säker binda får en att glömma mensen, visst kanske, men inte VÄRKEN. Om en man gör reklamfilmer för män (jag som tjej vill inte ens röra mig då jag har mens, än mindre gå på affären). Om killarna fått nys om ett märke så köper de det. Istället för att kolla vingar och tjocklek, absorbtionsförmåga etc. Jag hoppas produkten du ska sälja in är bra, dock. :)
Gillar musiken.. Gillar att alla går med bestämda steg. I takt.. Skön känsla..
Men vad den gör reklam för vet jag inte ens..
Jag håller med föregående talare. När jag har mens tänker jag inte på om bindan ska läcka (visserligen använder jag bara tampong, men ändå, ni fattar principen), utan det enda jag kan tänka på är den förbannade jävla VÄRKEN! Jag har helt stört ont i både magen och ryggen! Det tycker jag är det absolut jobbigaste.
Du kan inte göra något i stil med: "Tyvärr kan vi inte göra något åt värken, men du slipper tänka på läckage i alla fall".
Superwoman förslaget tyckte jag knäckte föresten :)
Fan, man kanske skulle byta jobb. ;)
Reklamen är hemsk, jag avskyr den! Den är för klämkäck och framställer kvinnor som korkade bimbos! Ingen jag känner skulle bete sig som de i reklamen. Allvarligt talat tycker jag att reklam för bindor och liknande är helt jävla onödigt! Jag vill inte bli påmind om mens och magont och jobbigt när jag ser på TV! Det är redan hemskt och omständigt att ha mens.
Hmm... känns som att jag vill tillägga något men vet inte riktigt vad. Diskussionen präglas på något sätt av ett visst självförakt, vissa kvinnor verkligen HATAR att ha mens, och om man då tänker att man kanske har det i sammanlagt sisådär 10 år av sitt liv så kanske det är lika bra att försöka göra det bästa av situationen. Det är fakstiskt ett fantastiskt tecken på att man är frisk och fertil. Kanske lite off-topic... Jag håller med Äppelkind, det behövs humor och ironi, välkommen Superwoman! Och lycka till Silverfisken.
Den absolut bästa (roligaste) bindreklamen jag sett (fast det var för trosskydd) är den där en man är utklädd till trosskydd och blir utsatt för en massa grejer runtom i stan, han hamnar på vindrutan på en bil och blir jagad ner för gatan osv. Det är den enda bind/trosskyddsreklam som faktiskt fått mig att pröva märket som den var för. Den här reklamfilmen tyckte jag inte alls om. Visst, musiken var bra men som tidigare nämnts, den gör inte oss kvinnor till en symbol för någon högre intelligens... Dessutom så passar inte färgen på filmen tillsammans med färgen på bindpaketet tycker jag. Man visar en glassig miljö och helt plötsligt blir man levererad en bild på ett vanligt äckligt gammalt paket med bindor. Hade nog hellre sett att det hade snöat ner bindor från himlen på kvinnorna som jublade eller något, som "manna från himlen" liksom. Nåväl, lycka till!
Filem är snygg men poängen är inte helt kul. Jag hade nog gillat den bättre om det hade varit ett mer seriöst budskap, t.ex. uppmaning till kvinnor att gå och rösta.
It is gross!
Öh va? Jenu: vad har uppmaningar om att kvinnor ska gå och rösta med bindor att göra? Det är så typiskt att det så fort det handlar om en produkt för kvinnor så börjar man snacka jämställdhet och anser att aspekter som att försöka få kvinnor att rösta borde vara en del av reklamen.
WHAT?
Det är reklam för bindor!
PS. Vad heter låten i reklamfilmen??
hoppsan, blev fel när jag skrev att det var riktat till jenu <3
Den är vedervärdig och jag avskyr den!!!!
Den degraderar kvinnor till en grupp radiostyrda idioter som bara är intresserade av idiotsaker - blä!
Det finns bara en positiv sak att säga om den. Vi slipper äckliga bindor i närbild med blå (vem faen har blå mens? men de provade ju med rosa i en reklamfilm vilket blev katastrof) vätskor som sugs upp så jävla effektivt.
Nej du. Dambindor måste vara världens mest otacksamma produkt att promota. De är äckliga, jobbiga och man hatar att behöva dem (därför finns tampong). Så hur göra?? Ja du, det är du som tjänar the big bucks ;-)
Låten i reklamfilmen är skitbra!
Nää den känns ganska trist och typiskt. Visst, bildklippen på det som efterlämnades de ivägtraskande kvinnorna funkar väl..Sådär. Jag skulle gilla en bind-reklam där man inte fokuserade på bindan alls, knappt visade den.. Varför? Ja, bindor ska ju bara finnas, inte märkas, ALLS. Går säkerligen att klämma in en sjyst slogan till det också. Lycka till!
Grym låt! Grym känsla! MEN larvigt att tjejerna bara går kvinno-grejer typ matshopping. Som om det är det enda vi gör hela dagarna. Låt en tjej lämna ett VD-kontor eller ett garage eller nåt istället. Och inga inzoomningar av rumpor i string. Det är Fruktansvärt!
När jag har mens blir jag lätt irriterad för ingenting och självklart får någon som inte alls förtjänar det ta smällen.
Jag tänker mig något i stil med:
Man ser en tjej sitta i soffa med filt/värmeflaska på magen och titta på tv. En dörr slår igen och pojkvännen ropar något gulligt och glatt, typ "hi baby"/"honey I'm home"/"How's my sugartop today?" etc. Tjejen svarar helt oprovocerat asförbannat "fuck off"/"go to hell" eller liknande. Killen vänder i dörren och tjejen surar vidare i soffan. Efter en liten stund kommer killen tillbaka med ett paket bindor och en påse godis/choklad/lakrits etc. Tjejen kollar inte alls på bindan men blir glad för godiset och killen får en puss/en kram/ett leende trots allt. Jag tänker mig att han ställer ner bindan sådär på bordet så att den är i fokus och man ser lite suddigt i bakgrunden att tjejen blir glad för godiset.
Kanske inte skitkul men jag hade i alla fall känt igen mig, och tillsammans med en bra låt (gärna lite sådär aggressiv, jag tänker mig att tjejen ser helt butter och irriterad ut) hade det kanske funkat.
Den ligger och rör vid Anti Bush aktionen "Vote For Change" kanske en smula - dock ej ett ripoff. Det ju engelska ord i detta fallet. Annars gillar jag den. Revolt mot mens känns starkt och inspirerande så slutbetyg: Bra!
Det bästa är stolen som visas i början. Vilken är en Ray & charles Eames desigen, och fruktansvärt snygg. Jag sitter i en sådan stol just nu och det är fan i mig den bästa stolen jag haft.
Reklamen är värdelös likt alla andra bindreklamer.
Den där reklamen säger ingenting. För det första, vart är de på väg? Bindpolisen, eller vaddå?
Sen har alla i reklamen fått sysselsättningar som är så extremt "tjejiga". Köpa skor, äta choklad. Och när vi väl målar något är det absolut rosa.
Det är dags att komma med något nytt. Göra det till något kul men som inte blir fjantigt!
jag har ingen åsikt förutom att det är en sjukt bra låt som får mig att hoppas att reklamen kommer.
Visuellt snygg och bra att man slipper blåa vätskor - varför, varför, varför? Tycker killar att det är läskigt att mens är blod? Hm...
Well.
Den är helt okej faktiskt. En ny idé bland bindreklam. Äntligen. Man slipper både karamellfärg i bindan och tjejer som dansar omkring i trosor. Tack för det!
Jag gillar låten och filmen är snygg. Budskapet/slutpoängen är dock fjantigt. Min "bästa" reklamfilm för bindor är den med höjdhopparen som landar på en tunn matta.
Jepp, finns ju inget viktigare att gå man ur huse och demonstrera för/emot än rätten till en läckfri binda, eller? Synd på en bra låt, håller mer på Katarinas förslag ovan om killen med godiset och tjejen som ide.
Ush,, den där reklamen är hemsk. Det enda positiva är som sagt, ingen blå vätska eller tjej som dansar omkring i trosorna och sedan tar på sig något silkigt slimmat. Nyskapande, men aj så fånig, jag byter kanal så fort den kommer, den känns förolämpade mot min intelligens på något sätt. I like beckas ide a lot! Angry tjej och angry musik, ja tack!
Musiken är bra, den lyften hela reklamfilmen. Annars så är den helt okej. Kommer iof inte börja köpa libresse istället för always pga den här reklamen :P
det känns som en reklamfilm i mängden, varken bra eller dålig. Säger just inget till mig som konsument. Egentligen vill jag ju höra något helt nytt men efter ett par års provande vet jag ju att alla bindor känns som en bit plast mellan benen efter en timma i vilket fall som helst
Ärligt talat så har jag aldrig fattat poängen över den reklamen. Eller några andra för delen heller. Schysst låt dock det är väl det enda som fasnat...
Tack för en bra blogg!
Kram Mia
Tja Silverfish!
Jag tycker att reklamen definitivt riktar sig till kvinnor dock tycker jag att kvinnorna ska vara mer övertygande, att de verkligen vill ha enförändring och inte bara följer en ström!
Annars superbra en av de bästa på tv just nu, häftigt att just jobbar med den! Elle rär det verkligen så häftigt är inte du Some kind of a bigshot" down under!Jaja den som lever får se
det här ser jag: tjejer som sitter i en soffa och vrider sig av skratt åt korkade klichéreklamer med blå vätska etc, sedan pustar de ut, skakar på huvudet, torkar tårarna...ser på varann i samförstånd...och i någons väska skymtar Supermärket som alla har använt hela tiden, helt opåverkade av reklamen.
Ugh... vilken vidrig reklam. Gjord av enbart löjeväckande element.
Telefonen
Chokladtårtan
Shoppingvagnen
Pinsamt slarvigt övergivna bilen
Flocken...
Offerförklaringen
Alltsammans framfört med fullkomligt olidlig musik.
---
Och förslag på tema kanske då?
Tja, bort med "Ariel Ultra känslan" bara, så blir jag nöjd.
Put som luv in it!
Eller... tja... låt två tjejer stå och spela tennis med ett bindpaket!
HAT-reklamen nummer ett, den är så fruktansvärt dålig och säger dessuotm emot sig själv och sin egen existens eftersom om det kvinnliga könet skulle börja demonstrera mot kassa bindor så skulle jävla ap libresse vara först på listan av dom som skulle brännas.... *pust*..nu fick jag ut mina aggretioner *s*...för övrigt tack för en superbra blogg
... aggressivt
(!!!)
"Libresse - den tåliga bindan"
jag vet inte varför jag inte gillar den här reklamen,, kanske det är kombinationen av låten och kvinnorna som marcherar, det ska liksomk bli så kraftfullt, men det handlar ju bara om en binda som inte läcker, tycker inte det är så stor skillnad på olika bindor direkt, det är inget man brinner för på det sättet att man går ut och -marcherar som de här jänterna..
Visserligen är min bindtid förbi... men jag tror jag skulle uppskatta något humoristiskt istället för "icke-läckande" reklam. Och dessa lämmelntåg med kvinnor, MÅSTE vara gjord av en man. Fattar liksom inte knorren.
Jeg holder den ikke ut, den fornærmer min og alle andre jenters intelligens. Og alle venstreorienterte mennesker også, for den saks skyld.
Nå har mange foreslått at du skal lage en film med en jente som sitter på sofaen. Jeg foreslår å gjøre det motsatte, nemlig IKKE vise en jente som sitter i sofaen. Før til slutt. I stedet skal du vise en masse menn (drag queens? ja! med hvite bukser) som er ute og gjør alle de "aktive" tingene jenter tradisjonelt gjør i bindreklamer (gå foran en rad av mennesker i kinosalen med hvite bukser, fjellklatring, det hun fra deng reske reklamen i kommentaren over gjorde, etc). Voiceover til slutt som sier "Det er fint å ha et aktivt liv. Men en gang om måneden sitter du hjemme i sofaen i en uke. Det har vi tatt hensyn til. Merkenavn." Eller noe sånt.
Hahahaha! Kan jeg få jobb på reklamebyrå nå?
Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til - du er klar over at alle intelligente jenter håper at du er den som klarer - endelig! - å lage en bindreklame som ikke er lavpannet, fornærmende eller bare rett og slett elendig? (forresten er jeg enig med den kommentatoren som fremhevet truseinnleggreklamen med mannen som var utkledd og landet på biler osv. Den var morsom.)
efter detta spöregn av kommentarer är ord överflödiga.
tack för att du tillhandahåller en plats där vi kvinnor kan få utlopp för vår agression över denna patetiska reklam. libresse har numera hamnat i samma bojkott-kategori som cillit bang, merci och riesen.
(det värsta med reklamen är f.ö. besvikelsen som kom med insikten om att målet med den var att få oss att köpa en binda.)
Hm, jag tycker att den här reklamen är rätt löjlig alltså. Eller egentligen bara blaghblägäsp. Vote for change? Vilken change? Och var röstar jag? Låten är dock mumma, men det är väl inte det mest relevanta.
Som redan sagts av tidigare kommenterare så har jag aldrig hört någon som bittert yttrat att deras bindmärke "has let them down". Man börjar med en sort av någon anledning och så håller man sig till den. Svårt att få tjejer att ändra sig kanske...(Jag kör på det billigaste alternativet helt enkelt och brukar utnyttja sådana där rabattkuponger man får hemskickat till sig.)
Jag måste säga att just bindreklamer är någonting som tjejer ser på med oerhört medvetna och kritiska ögon. Man ser ju alltså inte en snutt om en ny binda på tv och tänker "jaha, en ny binda...den kanske jag ska prova" som med en ny cola-smak eller nåt.
Ja, ja...hur kan man då göra en reklam för någonting som så många behöver köpa men ändå är kritiska till hur det marknadsförs? Hmm, (igen)jag kan tänka att om det hela gäller ett enskilt märke så kan man kanske poängtera dess breda sortiment med tjocka, tunna, bevingade bindor osv; att det finns valmöjlighet och någonting för alla! Ha! Känns dock lite töntigt och trist.
Om det gäller en ny, fräsig specifik 'modell' såsom i denna film kanske man bör påpeka att den är just det. Göra någon slags jämförelse med människor som till exempel äter samma frukost varje dag i hela sitt liv och aldrig provar nåt nytt. Eller bara nåt i stil med "din gamla favorit, nu i ny och förbättrad tappning"....?! Jag vette kattsingen. Svårt som tusan är det minsann. Det här med att göra en reklam som ett inlägg i någon slags jämställdhetsdebatt ger jag dock inte mycket för. Det känns krystat och som att vi kvinnor är bittra över att vi måste dras med några menstruationdagar varja månad, till skillnad från män.
Mycket skitsnack här nu, och få tips. Ja, ja...
Bindreklammakarens problem är - i ett nötskal - varför ska kvinnor använda bindor, när tamponger är så överlägsna i alla sammanhang?
Bindor är alltid ett dåligt alternativ, ett andrahandsalternativ. Hur man som copywriter ska ta hantera detta vet jag inte - bindor är en produkt som egentligen är omöjlig att sälja eftersom alternativet (tamponger) är så mycket bättre.
Så lycka till :)
Helt fel. Det ar manga (inkl mig sjalv) som hatar tamponger. Har kopt 2 pkt under mina 13 mens-ar. Sa bry dig inte om DEN grejen ,fisken! :)
gillar inte libresse sa jag e inte jattepositiv =) men jag tycker att den ar ratt sa trevlig. kanske lite gammalt koncept...
Ja vad ska man säga när så många har sagt det jag tycker? Den är nedvärderande och saknar tydlighet. Och vem fan bryr sig om en binda läcker? Inte ens dom billigaste märkena läcker ju! Däremot finns det ju mer eller mindre bekväma bindor. Och som sagt, det största bekymret med mensen är väl inte att man blöder utan att man har ONT. Och det kan ingen binda göra nåt åt.
En binda är precis som vilken bruksvara som helst. Den ska va lätt att använda, bekväm och sen är det ju trevligt om den är förpackad på ett snyggt sätt.
Kanske ett tips: Binda vs svampframkallande OB.
Ja, OB kan vara oerhört svampframkallande. Men det vet väl inte du som kille. :-)
för politisk, dessutom fattar man inte vad den handlar om de första sekunderna... alla kvinnor lämnar allt vad de gör på en gång och samlas i en stor grupp? hmm låt dem allihop sjukskrivas på en gång och sätt ihop sekvens efter sekvens där de ligger i säng med magvärk. Det vore mer realistiskt!
En av de bättre bindreklamerna, ingen jävla blå vätska eller jättetramsig slogan. Men hur man än gör så blir ju bindreklam aldrig annat än fjantig.. :P
Worst ever!!! Om jag hade lagt märke till vilket märke det handlar om hade jag bojkottat det för all framtid! Så jävla pinsam att jag skäms för mitt eget kön. "Grrl-power"-grejen är så ute, behöver det poängteras?
kass kass kass. När man ser folk lämna det de gör, överge en chokladkaka (taskig symbolik för de delen att zooma in en chokladkaka. "om en Tjej överger t o m en chokladkaka - då måste det vara viktigt!" Suck)en telefonlur osv, så tror man att de ska till något som LOCKAR dem. Något trevligt. En binda är aldrig trevlig. Och sen visar det sig att det är nån jäkla protestmarsch. Skitfånigt. Visa en tjej som är aktiv, sportig, rider eller nåt istället. Tss tss tss... Är det bara män som gör reklam för bindor och tvättmedel och rengöringsprodukter?
Jag tycker att Becka och Anja har helt suveräna förslag; framför allt norska Anja.
Reklam med lite filur-humor är det man minns bäst.
Alla kvinnor vet ändå allt om läckage och hela rubbet och det bryr man sig inte ett dugg om i reklamen.
Jag säger bara fram för menskoppen!
du borde skicka alla dessa kommentarer till företaget som har gjort reklamen i fråga... haha. de skulle nog bli förvånade...
Neeeej! Jättedålig reklam! Och som om filmen inte vore dålig nog i sig, så har hela stan varit tapetserad med reklamaffischer om att nu är det dags för revolution (minns in den exakta texten). Pinsamt, dåligt och helt irrelevant.
Bindor läcker inte! Om de gör det har de hamnat på sned, och då är det snarare trosorna som inte sitter still.
Nej, strunta i själva egenskaperna och satsa istället på att bygga en riktigt bra image runt själva märket.
Jag personligen känner mig idiotförklarad av denna reklam. Jag slänger min damsugare, min rosa(!)färg glöms bort helt, min chihuahua lämnas i skoaffären och chokladkakan vem bryr sig om den!? Nu ska vi ut på gatorna och göra revolution mot...?
Dumt dumt dumt
Som av en slump har jag skrivit om det här i min blogg.. Började tänka på det för ett tag sen, och publicerade det idag. Och så läser jag om samma reklam här..
mamselamsen, annars säger vi som jobbar på gyn att ob - ellen - är bättre för de som har problem med återkommande svamp eftersom dagens bindor är gjorda med plasthölje och täpper till värre än den äldre sortens
Alltså. Problemet med bindreklam är att alla är flåsiga åt ena eller andra hållet. Antingen ska det göras uppror mot skräpprodukter eller också är produkten så bra att man kan flåsa runt som en galning. En bra produkt är en produkt som gör att man kan sitta på sitt kontor och göra det man ska utan att mensdag blir annarlunda än var dag (en naturlig del av vardagen helt enkelt) Varför finns det ingen reklam med en kvinna som sitter på sitt kontor framför sin dator, en tyst reklam med enbart textruta där budskapet som kablas ut är att mensdag kan vara och bör vara precis som vilken annan dag som helst? Borde inte tystnad förresten nå längre i reklamsammanhang eftersom alla TV reklam i princip innehåller svulstig musik och hurtiga speakerröster?
Förutom parentesen (och paradoxen) om att märket på bindan heter Libresse i Sverige och dessutom är den sämsta bindan som någonsin skapats, vill jag säga detta:
Ärligt talat. Reklamfilmen är skitdålig. Jag har sett den på tv här i Sverige och som tjej blir man bara ÅTERIGEN så jävla less på att det ska krusidullas och romantiseras i reklamfilmerna (ska snart förklara vad jag menar); vilket bara får oss tjejer att känna oss förlöjligade!
Behöver egentligen inte nämna det igen eftersom ovanstående personer kommenterat det så väl, men.. Tjejerna i reklamfilmerna är skitsnygga, jättestylade, jätte-stereotyp-tjejiga i den bemärkelsen att de sitter på café och fnittrar tillsammans, und so weiter.
Hela grejen om att vi ska göra det till en kvinnokamp att vi ska slippa läckande bindor är liksom.. GÄSP.. bara sånt som får killar att bli vilseledda och än mer ogilla de viktiga kamperna som kvinnor av idag måste föra för jämställdheten när de börjar förknippa dem med såna här reklamer osv. Mens har inte nåt med det att göra!
I Sverige har man insett att "roligast reklamfilm vinner respekten", vilket medfört att ica legat på topp med sina reklamfilmer rätt länge. Utomlands har jag fått intrycket av att det är mer proffsigt, prydligt och tillrättalagt som gäller, så kanske måste man som svensk tänka lite annorlunda i reklambranschen där borta.
Problemet är att det inte går att göra en reklamfilm om bindor som faktiskt får oss tjejer att vilja köpa produkten, en reklamfilm som INTE får oss att sucka högt och byta kanal så länge man inte är lite nytänkande.
Vi är less på att se en kvinna som ska representera oss själva när hon aldrig någonsin gör det och vi är less att hon ska få monopol på att representera "kvinnan med mens", mitt i våra tv-soffor.
Mitt tips är att slänga in en rejäl dos med humor.
Ett exempel jag bara kom att tänka på när du bad om uppslag var att bindor och trosskydd används i showbusiness som "svettskydd" för armhålorna, av såväl män som kvinnor.
After Dark med Christer Lindarw och gang har berättat att de brukar använda sånt. DET skulle va ett bra uppslag för en rolig reklam värd att se. Du tänker inte på mens, du slipper se den töntiga tjejen och istället kan du garva åt mannen som går och köper bindor i affären för att klistra dem under armarna på insidan av skjortan när han ska iväg på date. Eller nåt i den stilen!
:-)
Humor är alltså nyckelordet!
Jag ser att det var miljarder syftningsfel i mitt ovanstående meddelande, men förhoppningsvis går det att utröna min mening i alla fall!
Vet inte om någon skrev detta innan. Jag hade velat se en reklamfilm där män får gå och "pela ut" bindan...(haha jag vet inte hur jag ska beskriva det), få knyta en tröja runt midjan pga av läckage och annat vi får göra. Inte för att vi är bittra utan för att jag tror att dom flesta kan känna igen sig i det.
Skicka en kommentar
<< Home