Hej, vad ringer du med?
I somras när jag var i Sverige blev jag påhoppad ett antal gånger av folk som vill få mig att byta mobilabonnemang. Ett helt nytt fenomen för mig. De var som tiggarbarnen i södra Europa, flaxandes med papper och broschyrer för att distrahera mig. De första gångerna sa jag bara att jag inte var intresserad, men efter ett tag förstod jag att de hade kontringsfrågor på alla standardsvar. Varje gång man svarade nåt fick man en ny fråga tillbaka. De vägrade ge sig. Jag övergick till att berätta sanningen. I Stockholm kom det framrusandes en kille med nåt vilt i blicken och frågade vad jag ringde med. Jag svarade, "Jag bor i Australien". Tystnad. Man kunde riktigt se hur han gick igenom kontringsfrågorna i huvudet. Vilken av dem skulle han välja den här gången? Till slut kom det:
- Fan.
Sanningen - Comviq: 1 - 0
- Fan.
Sanningen - Comviq: 1 - 0
27 Comments:
hahaha
Jag skrattar gott, varje gång det ringer någon till jobbet och vill att vi ska byta abonnemang.
Jag har ju själv jobbat som säljare en gång i tiden, så jag vet ju precis vad nästa kontring ska bli på mina argument. "Inte ta ett nej... ge olika alternativ... och till slut ger man bara ett alternativ och låtsas att det är en övernskommelse".
Stackars telefonförsäljare, som råkar ut för mig. :-D
Jag använder samma taktik som under valrörelsen, ser bekymmrad och ursäktande ut och säger "Sorry, I don't speak Swedish". Det fungerar på allt från valarbetare till telefonförsäljare.
Min favorit när en telefonförsäljare ringer är att yttra kommentaren:
- Har du avtalat tid?
De blir väldigt frågande och brukar svara:
- Ehm...nä...men är inte det här ett privat nummer?
Jag svarar då:
- Jo men jag är väldigt upptagen, så avtala en tid först. Tack o hej.
Själv vill jag inte slösa tid på mobilmupparna så jag bara säger att jag har mobilen i jobbet.
Någon kontringsfråga på detta har jag ännu inte hört...
åhå, kärt ämne.
Jag har Telia som abbonnemang och får utstå idiotiförklaringar av dessa försäljare då detta nämns.
men jag har ett oslagbart motvapen som jag bloggat om vid tillfällen, droppa repliken " jag är tät, och har råd " så har de inget att svara tillbaka.
När dessa mupparna anfaller talar jag bara om att jag har bedriftsavtale/ business abb. Det slår alla deras låga priser och de håller käft. Skönt.
Själv har jag ett oslagbart tips.. Jag säger alltid att min morsa betalar och att hon gillar sitt nuvarande telefonbolag. hehe. Också då möts man av tystnad. :)
Det är en bra kontring, att påstå att man bor utomlands. Även om det inte är sant.
Generellt sett så funkar kontringar som ligger långt från ämnet i fråga bra. "Jag har en leverfläck på ryggen som ser lite konstig ut, kan du kolla och säga vad du tycker?" till exempel. Man kan också be om deras hemnummer och säga att man tror att "vi är som gjorda för varann".
Absurdismer. Innan jag anmälde mig till NIX-registret brukade jag antingen lägga på, säga nej tack och sen lägga på eller låtsas som att jag inte hörde något i luren (om jag hade tråkigt). Seinfeld-kontringen är ju trevlig också.
Efter ett år i Spanien kom jag på att det bästa sättet att bli av med tiggande tanter som erbjuder kvistar eller små blommor när man går på turiststråk i södra Spanien. Knepet är att verka entusiastisk men verka helt sinnessjuk.
Jag brukade nicka entusiastiskt när de erbjöd en kvist och bad om "only one Euro for flower", sen brukade jag peka på mitt knä och säga på bruten spanska "Yo tengo tres pepinos dentro de mi nariz" (vilket betyder "jag har tre gurkor inuti min näsa").
Då brukade de bara skaka på huvudet och gå vidare mot nästa turist.
Genialiskt.
Börja storgrina. Det funkar varje gång. Ingen vill prata med en lipsill.
Jag avskyr alla abonnemangsförsäljare! Visserligen jobbar de väl på provision, vilket är helvetiskt, men vissa går verkligen allt för långt! Som när de tar tag i ens arm eller liknande när man försöker gå, då blir jag nästan agressiv :(
Snygg punchline, förresten!
Yes! Det känns som en seger för männskligheten att någon lyckades avhysa dom utan tre-fyra meningslösa följdfrågor.
Tjuvlyssnat har idag En Comviq Knock-out
Du är allt bra rolig du mellan varven!!
Nu sitter jag här och smilar fånigt för mig själv.
=)
Det är sant! varenda ggn man kom upp ur t-banan i Sthlm i somras kom det någon fram och frågade vilket abonemang man använde...Tyckte nästan synd om dem då dem såg så hysteriska ut. Vilket jobb att ha, liksom...
En av mina vänner har ungefär samma argument nu då hon ska till Tyskland i 2 månader, hon säger bara att hon flyttar utomlands om en vecka. Då blir de tysta. Så numera om jag blir påhoppad av någon säljare så kommer jag flytta om en vecka till alla möjliga länder. Jag är en hemsk människa.
Till telefonförsäljare borde man göra en Seinfeld...
den ska jag också köra med... "sorry, jag bor på grönland". =)
Klockrent. Man tackar för tipset.
jag kan snart börja dejta killen som ringer och vill få mig att byta abonnemang. det säger en del om hur ofta de ringer.
Jag har gratis telefon genom jobbet, men det har inte stoppat dem en enda gång, de frågar i stället vad jag har för telefon (vilket jag inte vet eftersom jag är totalt ointresserad av mobiltelefoner) och undrar om den inte börjar bli lite gammal och om jag således inte vill ha en ny. För övrigt så tycker jag att många av de säljare jag kommer i kontakt med är trevliga :)
Vad ringer du med?
Inget, jag skriver brev.
Vad är en Seinfeld?
Åh, vad härligt att hitta den där lilla kommentaren som får dem totalt ut balans, grattis!!
Har manus till kontringsfrågor man kan ställa till telefonförsäljare som är grymt bra, kommer tyvärr inte ihåg adressen där jag hittade det...Fiana
Jag jobbar som säljare (såklart) och kan inte annat än att le åt alla dessa finurliga kommentarer som ni tror att ni är ensamma om att hitta på, eller som ni tror får oss säljare att tappa hakan.
Tro mig. Jag har hört allt. Och inte bara en gång. Faktum är att vi inte tystnar för att vi inte har någon motfråga, utan snarare för att vi inte fortsätter ödsla tid på något där vi inte får ett sälj.
Och sälj, det får vi. Dessutom tjänar vi riktigt bra. Många av oss tjänar nog bättre än de flesta av er. (Beroende på vilken operatör man arbetar för. Och det är den blåa operatören som betalar bäst.)
De flesta säljare skulle dessutom inte vilja arbeta med något annat. Någonsin. De ser säljandet som ett riktigt yrke och inte som något tidsfördriv. Det blir ett sätt att leva, som en sport som man utövar.
Så om ni inte är intresserade i fortsättningen är det bara att säga nej, tack och fortsätta att gå. Svårare än så är det inte.
Hahaha. "De var som tiggarbarnen i södra Europa..." - klockrent. Tycker det är samma känsla över alla människor som ska dela ut gratistidningar varje morgon. Man blir viftad under näsan med Metro, punkt.se och City Göteborg. Jag väljer nästan jämt City Göteborg. För den unga killen kallar mig för "Mam". Får man att le varje morgon.
hehe.. ja du är rolig du emesge..
Vill du höra mitt knep?
Själv brukar jag spela jätteintresserad, eftersom det nästan alltid är en trevlig tjej som ringer. Har inget emot att spendera en kvart i telefonen om man inte är upptagen med annat. Men i slutändan blir det ändå inget av :p
Skicka en kommentar
<< Home