Flashbeer
Mina vänner Ant och Grant är Australiens just nu bästa kreatörer i reklambranschen. Som om inte det vore nog är de dessutom trevliga och ödmjuka killar. Sånt gillar vi inte. I år har deras reklamfilm "The Big Ad" vunnit reklampriser världen över.
Här kommer uppföljaren.
I give you - FLASHBEER
Här kommer uppföljaren.
I give you - FLASHBEER
25 Comments:
hygglig, men den kändes för smart för att vara en ölreklam :)
Det kan inte vara nyttigt att skratta så mycket på fastande mage. Måste äta frukost.
Fy fan så roligt. Inte fullt så snorbra som The Big Ad men likaväl får den mig att undra varför vi måste dras med Pripps jävla Blå-reklam eller Pontus Gårdinger för Norrlands Guld här i Svedala.
Jag gillar "Carlton Draugh -- Made of Beer" också.
Ah..80-tals nostalgi. Koreografin är precis som i Flashdance :-) Jag minns att soundtracket spelades repig i tonårsrummet...
Kul idé.
Absolut ÄLSKADE the big ad när jag var i Australien! Tack så att du gjorde så jag kunde se den igen! Den nya var också grymt bra. Önskar att den sortens humor fanns här hemma...
Eff: samma killar bakom den med
Tack för den länken. Borde nog inte sett den på jobbet. Programmering brukar sällan ge upphov till spontana skrattattacker :)
/Fredrik
Fantastiskt. Jag skrattar fortfarande.
Fantastiskt. Helt fantastiskt.
Alldeles, alldeles.. underbart! ;)
Jag bara instämmer med rubbet härovanför mellan skrattattackerna..
AWESOME!
Ant & Grant. Jag tänker genast på de två rådgivarna i West Wing som typ sitter ihop vid höften. Ser Ant & Grant framför mig i matchande sjömanskostymer när de arm-i-arm hoppsar ner för Saint Kilda Road. Jo.
Storfniss! Har saknat The Big Ad. Bröt ihop av skratt till den nya.
Har f ö inte läst här på månader. Men dina bilder, fishy, är MAGNIFIKA. Jag är superinspirerad. Skulle gärna gå en photoshopkurs hos dig, för det där kan jag inte. Än. Hur gör du?!
F ö två. Är i Sverige på långsommar (sen maj ...) och återvänter till Tallow universe om två veckor. Voffo gillar du just Tallow så mycket? Du måste göra ett stopp i Cabarita Beach nästa gång du är uppe. 45 min norr om Byron.
Inte läst på månader var alltså inget personligt. Jag bara tröttnade på cybervärlden.
Skrattade inombords (kontorslandskap)så tårarna rann utombords... Härlig.
Såg just The Big Ad och den var ju... jösses!
Kul att få kalla dem vänner, eller hur?? Stor inspiration.
Ta inte illa upp men jag tycker verkligen att Oz är helt efter den globala reklambranschen. De här reklamfilmerna är ju bra, men de flesta som visas på TV är ju budgetfilmer med jinglar som ser hemmafilmande ut och är så jävla pinsamma. Du kanske kunde lägga upp The roof seal eller Lube Mobile eller nåt för en illustration... En kompis som jobbade som copy på TBWA i London för några år sen fick konstant erbjudanden från byråer down under och han vägrade åka dit sa han för standarden är så otroligt låg. Skulle vara intressant med din synpunkt på detta.
Jag e helt säker på att jag postade två comments och var e dom nu? Måste du känna en för att man ska få skriva en comment. Jag var ju bara imponerad av reklamerna vad är felet?!?
Det finns en baksida till ölreklam också, lessen att meddela att det inte bara är coolt och roligt.
Urklipp ur The Age (Melbourne) "Putting the boot into bad drinking"
August 6, 2006
Rates of harmful drinking have risen steadily and significantly among young men in Victoria since 1984. Young women are catching up. And getting really drunk seems to be becoming an art form - 6 per cent of 16 to 24-year-old males drink more than 20 standard drinks in a session at least once a week. Even in the two years from 2002 to '04, reports of drinking so much that they couldn't remember what happened rose from 35 per cent to 45 per cent.
One in five report having abused someone while drunk, with one in eight driving cars, one in 10 having caused a public disturbance and one in 20 physically abusing someone. Alcohol-related admissions to Victorian accident and emergency departments rose 26 per cent from 1999-2004.
None of this is about social drinking - drinking as part of having fun, celebrating and relaxing. It's about drinking at really harmful levels: drinking that has harmful effects in the short term such as road deaths and major injuries, as well as alcoholism in the long term.
Should you be surprised? Well, not when alcohol advertising has increased by 15 per cent a year and now surpasses $130 million a year in Australia. And, of course, there is an advertising code that is meant to prevent promotion to under-18s and promotion of excessive drinking. But one of the key role models this year was former cricketer David Boon, whose exploits of drinking 50 or more tinnies on a flight from Melbourne to London have become not only the stuff of legend, but of beer advertising.
All the international and Australian evidence says that harmful drinking can be substantially reduced by increasing the minimum price, regulating promotion, marketing, availability and how it is sold.
In 1992, the Northern Territory government approved a levy of five cents per standard drink with the revenue going to prevention and treatment interventions. More than 100 lives were saved, more than 2100 hospital admissions were avoided and $124 million in health-care costs and lost productivity was saved.
anton: du och din vän har rätt. Dock är det så att det som är bra är RIKTIGT bra. Visst det är mycket skit, men som vanligt är det ju de intressanta jobben som lockar. Kolla upp utdelningen från Cannes i somras. Australien knep väldigt många lejon. Och detta för riktiga kunder. Som reklamare är det ju de stora varumärkena man vill göra bra jobb för. Dock ska det väl erkännas att jag åkte hit för att jag kände Björn Rietz. Annars hade jag satsat på NYC, Amsterdam eller nån annan etablerad reklamstad.
mia: Nej, det är mycket i världen som inte är bra. Jag orkar inte ge mig in i en debatt om reklamens roll igen. Inte här. Inte idag. Men jag förstår vad du och de syftar på.
haha. skrattar som en gnu. min förkylning måddde nog inte bra av det, men palla bry sig.
Unfortunately, the Operating System you are currently using is unsupported.
*suck*
The Big Ad är grym! Tog faktiskt med den till en lektion i taktisk marknadsföring förra året. Jag får nog skicka den nya till läraren också så han får lite mer material att arbeta med!
För övrigt hittade jag dessa två klipp i svallvågen av Flashbeer. Gillar skarpt hur en reklammakare och en sketchmakare använder samma koncept. / Helene
http://www.youtube.com/watch?v=WLToN2pjik8
http://www.youtube.com/watch?v=B-3UDRk33Cw&NR
Åh, tack! Jag behöve bli lite uppmuntrad :)
/ Gunilla
Ha ha ha ha ha ha haaaaaaa!
Du arbetar i en helt obegriplig värld, killen! Helt underbart!
Skicka en kommentar
<< Home