Operation dagsvärke
Jag sitter och försöker komma på reklamfilmsidéer för en bil. Jag brukar göra det. Faktum är att en stor del av min tid på jobbet de senaste hundra åren (åtta? nio?) har jag gjort just det; hittat på reklamfilmer för bilar. Detta är på många sätt ironiskt eftersom jag är i det närmaste totalt ointresserad av bilar. Och ändå sitter jag här och skriver:
"We open on a winding road in the New Zealand back country..."
Känns fräscht.
"We open on a winding road in the New Zealand back country..."
Känns fräscht.
18 Comments:
Sjalv sitter man i Brisbane, ackligt varmt som vanligt saklart... men du vet ju, hur det e :) Otroligt glad att det varit en av de "kallaste" sommrarna har pa lange dock. Trevligt att lasa fran nan som verkligen forstar hur 34 grader varmt och ca 80% luftfuktighet kanns :) Over and out
Hur orkar man jobba med reklam?
kix: då blir jag glad.
rebecka: 34 grader i Brissie är bra mycket jobbigare än här, så mycket är klart.
ung tant: I slutändan handlar det om att jag tjänar väldigt mycket pengar. Det är lätt att vänja sig vid att alltid ha pengar över. Pengar att resa för, pengar att lägga undan, pengar att leka med. Pengar.
historia är alltid bra att blanda in i reklam. särskilt för bilar. om märket har en bra historia vill säga :)
Jag gillar bil reklamer...
...och om det bli en bra Momentum i laten och bilderna sa brukar jag alltid bli tarogd...da vet jag att det ar en bra reklam...
Gillar Winding Road konceptet
Vad tyckte du om den där Bruce Lee-reklamen för BMW?
Jag är lite intresserad av vad du tycker om BMW "reklamerna" med Clive Owen.
Sen undrar jag om du var inblandad i "Mercedes-Benz, C Class - Thief" såg att den kom från Clemenger BBDO (vars hemsida är fruktansvärt ful).
FYI: det stavas "dagsvErke" och inte "dagsvÄrke". Har du bott i Melbourn för länge eller?
Äh, löjligt av mig att försöka skapa irritation här med hjälp av fejkkommentarer. Så härmed klargörs att
1) Jag förstod ordleken i rubriken
2) Jag vet hur Melbourne stavas
Kram
haha Jasså, nu förstår jag. Det är därför bilreklam sällan handlar om bilar nu för tiden.
känner du inte dig lite som en makthavare? du skriver ner nånting och sen blir det så. typ om du skriver att nånting ska hända och att det ska vara i new zealand, då måste väl ett helt crew åka iväg dit och fixa fram din vision. udda.
...where people are dying of all kinds of cancer because SUV's like this one.
"Pengar att resa för, pengar att lägga undan, pengar att leka med." Det är lustigt att man känner ett behov av att motivera varför man vill ha pengar, vilken glädje man har av dem. Fattar inte folk? Pengar kan inte överskattas.
dan (gearhead): historia ja, som bmws effektiva flygpansmotorer som föresedda nazisterna med bra motorkraft i luften. :)
Skönt med lite nya grepp inom bilreklamen hehe.
Reklam för produkter överlag nuförtiden går väldigt lite ut på att visa hur fantastisk produkten är, det går mycket mer ut på att skapa en känsla av att produkten ska ge dig som konsument en bättre känsla om du skaffar/har produkten än om du inte.
Jonas, varför kommer jag att tänka på landrover/rangerover? ;)
jag tänkte för ett par dagar sedan på bilreklamer. vad är grejen med dom? alla ser likadana ut - bilar som kör.
vem i hela världen ser på en bilreklam och tänker: åh, DEN bilen ska jag köpa.
de flesta bilreklamer make no sense. jag försökte fundera kring hur man skulle kunna göra de mer intressanta, men det går fan inte!
(visst finns det en del bilreklamer som varit klockrena, men de flesta suger.)
så.. lycka till!
Den enda bilreklam som jag verkligen kommer ihåg är en som sa sig visa ett spöke om man tittade noga. Bilen kom på en "winding road" (kanske i NZ) och så åkte den in i en träddunge. På andra sidan skulle man se en dimma som följde bilen. Istället hoppade det upp en zombie och jag skrek så att alla grannar plus min syster i telefonen fick tinnitus.
Och bilen kommer jag fortfarande ihåg. Den var vit.
Skicka en kommentar
<< Home