Self esteem fund
Ok, det här är intressant. Jag vet inte om filmen går i Sverige än, men jag undrar hur ni känner när ni ser den här. Själv tycker jag det känns lite småäckligt. Fastän jag själv jobbar med reklam känner jag ett visst obehag när jag ser den. Jag tycker inte att det känns helt "ärligt". Kanske för att det kommer från Dove, kanske för att det kommer från ett företag som vill sälja produkter, men i alla fall. Och det är kanske konstigt, det är ju för en god sak. Väl? Är jag skadad? Vad känner ni? Flera tjejer jag pratat med gillar den jättemycket. Me? Obviously not so much. Kanske är jag för cynisk.
58 Comments:
Hade i mitt tycke funkat bättre om man skippat låten och istället låtit en röst säga de olika "tycker att hon är tjock" etc.
"Kanske för att jag är cynisk". Nej Jonas, det är för att du är KILLE! Du kan aldrig, hur mycket du än vill, fatta hur det är att vara tjej. Jag har sett den där filmen vevas ett tag här nu och jag kan hålla med om att den är kommersiell och smetig, men den slår ändå an något hos den lilla tjejen i mig. Du skriver om den lilla pojken som sitter vid ett skrivbord i Melbourne. I alla stora vuxna tjejer och kvinnor bor det en liten tjej som sneglar på alla andra i duschen på skolgympan och är rädd för att inte duga. I like it, och jag är både skadad och cynisk...
Bakom står ett företag som säljer produkter med argumentet att man blir snyggare av dem.
Alla flickor i filmen är "söta och fina" enligt gängse utseendenormer för flickor.
Blä.
Jag är nog också lite cynisk, men jag tänker att det ligger så oerhört mycket good will för Dove i detta att de vill vara först med att kläcka den här idén. Hur mycket bryr sig företaget egentligen om de komplexfyllda små tjejernas trasiga själar?
Jag håller med fisken. Den lämnar ett sting av obehag.
Dove är ett kommersiellt bolag, de har som mål att sälja så många hudvårdsprodukter o dylikt som möjligt. Inte att få tjejer att må bättre med sig själva i dagens samhälle.
Av någon anledning tror jag det hade kännts bättre om det hade varit en reklam för någon icke-vinstdrivande organisation som "friends".
Eh, Cecilia, vad vet du om hur det är att vara kille och huruvida det är det som påverkar mina åsikter i detta fall? No offense. Tror du verkligen på fullaste allvar att killar inte tänker precis just så där i duschen de med? I så fall bör du nog tänka om.
nee fan. den är fin. det är härligt att det tas upp. må hända är den en lögn och visst är det i samma syfte dove visar lovehandles och medelålders som hm smackar upp tits n'asses i våra ansikten på jul men fan jag gillar det. krävs det att det ska vara påhittat för att exponera lillgamla kids och olikheter och fräknarna och asiaterna så fine let it be. alla konstnärer ljuger ett tag innan de hittar sin egen grej.
fred. och by the way. vilken jävla hjälte du är. word up. saran
Nja den är väl liiiite för dryg tycker jag.Lite för sliskig om jag säger så. Det finns bättre företag som kan ägna sig åt detta än ett världsstort hudvårds/skönhets företag.
Ja, lite cynisk är du nog...
Jag tror att Dove genuint vill göra något för självkänslan hos flickor/kvinnor men att de också säkert räknar med en hel del goodwill så att man förknippar varumärket Dove med något bra.
Vi får inte glömma att företag består av människor; män och kvinnor som också har känslor och oftast "vill göra gott".
/J
Håller med jb. Självklar är det ett företag som både vill och kanske behöver tjäna pengar. Men bara för det är de inte omänskliga. Jag tycker de är kanon att de gör detta! Men jag kan dock tycka att i campaign for beauty skulle de också ingå att styrka killars självkänsla.
De är bra mycket bättre att de vinner pengar på detta sätt än att ha bilder som är sönderretuscherade!
/A
Jag fattar inte riktigt vad folk tycker är obehagligt med den här. Jag tycker den är fin.
Jag tycker nog att Dove är det märket som gör bäst reklam, för dom har inte trådsmala, perfekta tjejer som gör reklam för deras produkter. Dom har hela tiden i stort sett haft "normala" tjejer och kvinnor i alla åldrar och storlekar i sina reklamfilmer. Jag gillar Dove´s marknadsföring just därför. Ingen är så perfekt som Nivea, Loreal och alla dom andra märkena försöker inbilla oss. Modellerna är fixade och retuscherade hitan och ditan. Jag gillar att Dove tar steget och har mulliga, runda, mjuka och normala svensson-tjejer/kvinnor i sina reklamer! Fram för mer sånt! Det är det som är nyckeln till att få folk att inse att dom duger som dom är... Reklamen matar oss med bilder som göder det dåliga självförtroendet för vi inte ser ut så där...
Precis som någon nämnde i kommentarerna innan, finns det ju människor bakom alla reklamkampanjer. Jag vill tro att någon eller några av dessa människor har valt att satsa mycket, mycket pengar på att genuint skapa en mer nyanserad bild av människokroppen i reklamen och på så sätt påverka MÅNGA människor. Att Dove är ett företag i kosmetikbranschen tycker jag snarare gör deras syfte än ädlare (appropå zapstars kommentar), just eftersom de är kommersiella HAR de ju pengar att satsa. Genom att föra en i sammanhanget så pass kontroversiell marknadsföringskampanj, visar de ju att de är villiga att verkligen göra skillnad. Tycker jag iallafall.
Den e la bra.....fast det känns bara som om d vill sälja... liksom "nu tar vi upp ett viktigt problem så att folk lyssnar och tror att vi bryr oss, fast egentligen vill vi bara tjäna pengar".. Håller med "Zapstar" lite.. den hamnar liksom fel....
Det mesta med rent vinstsyfte känns lite smutsigt. Det är lite sådana små vibbar där i slutet. Smutsiga.
Rätt fint litet klipp i övrigt.
#2 Cecilia: Ja tjenare.
Tja, jag tyckte nog den var ok, även om tjejerna kanske är lite väl unga. Hade känts bättre om de satsat på lite äldre tjejer istället för tioåringar. Tanken är dock god, och jag uppskattar grejen som Dove försöker signalera även fast det självklart går ut på att sälja produkter.
Test. förlåt
OK. Dryper av klyschighet men wtf: Tror självkänsla måste komma inifrån, inte från ett företag.
Det här är inte bara ett samhällsproblem utan även ett individproblem. Hur överens vi än är om att alla är värdefulla obereoende av utseende, popularitet etc kommer individen alltid behöva jobba med sin självkänsla. Vissa lyckas bättre andra sämre. Sedan kan de som tror sig veta förstås hjälpa folk på traven - a la Mia Törnblom. Men tror inte självkänslan blir dramatiskt bättre av att någon säger: "Du är flicka och som sådan förtjänar du att tycka om dig själv". Även om jag skulle föredra att man bytte "flicka" mot "människa" tror jag inte det heller är lösningen.
Den här är ett break från de flesta andra reklamfilmer just nu och jag gillar det!
Måste hålla med dig. Det var länge sedan jag såg sån jävla VIDRIG reklam. Det är _inte_ okej att slå an dom strängarna när man ska sälja grejer.
Ganska töntig, men det känns ändå som att de har en god tanke med det hela. Och så är det ljuvligt skönt att slippa de vanliga hudkräms/deodorants/duschkräms-idiotförklarande reklamerna som brukar gå...
Ok visst den är lite sötsliskig och kanske inte heller helt nyskapande MEN är det inte sånt här vi behöver? Vi måste ju börja någonstans och jobba mot en ökad acceptans för olikheter - visst alla dom här tjejerna är jättesöta var och en för sig men det finns folk som har det tusen gånger värre.
OM reklamen hade vart för typ deo eller ngt och det skulle visat sig vara lösnignen på problemet så ok- men trots att man självfallet säljer själva varumärket är syftet gott
so in short :) jag gillar
men herregud, tror folk på allvar att Dove skulle ha ädlare intentioner än andra företag....klart som fasen att dom vill tjäna pengar....mycket pengar...det handlar om att ligga rätt i tiden med sitt budskap för att sälja...och visst kommer dom sälja...
dom skrattar hela vägen till banken.
Tycker den är bra och håller inte alls med det som någon skrev att "Det finns bättre företag som kan ägna sig åt detta än ett världsstort hudvårds/skönhets företag."
Om någon gör något bra så varför inte bara ta det istället för att börja tjafsa om att någon annan kan göra det istället?
Det är väl jättebra att Dove kör de här grejerna, kanske kan det hjälpa någon. Någon som kanske skiter fullständigt i just Dove duschcreme eller lotion...
Sirap och kommers, men det jag tycker är riktigt äckligt med den är att det känns som den rikta sig till barn. Som barn ska man fan i mig skita i vilken tvål man använder. Och de som inte hatar sina fräknar lär väl göra det efter att ha sett den.
sluta FOKUSERA på utseende över huvudtaget när det gäller tjejer! är det inte det man egentligen är sååå innerligt trött på. i stället för att hålla på att övertygas om att allting är vackert kanske man skulle kunna lämna det begreppet överhuvudtaget? typ - sluta älta vad andra tycker och tänker, och gå ut och gör nånting av ditt liv innan du inser att det är för sent...så ja, äcklad blir jag.
Själva grundidéen är det egentligen inget fel med.
Men i och med att man använder barn i filmen, samtidigt som man rakt ut säger att dessa inte duger som de är, så blir det djävligt sjukt.
Jag vet att det här är comme-il-faut i reklamens värld (och i alla andra världar) att visa det faktum att ett vackert utseende är det viktigaste för att må bra. Men var man verkligen tvungen att använda sig av barn för att berätta det?
Dessutom stör det mig att man skändat en klassisk gammal låt.
Vad var det för fel på originalet?
Jag gillar den jättemycket. Klart de vill sälja men det är väl bättre att de gör det på ett sätt som får mig att må bra än genom ngn reklam som bara förstärker alla tråkiga tankeslingor som far genom huvudet.
Ok, filmen är väl lite väl kristen, men Dove ska fan hyllas för att de vågar använda hyfsat normala kvinnor i sin reklam.
Klart det är varumärkespositionering. Ett renodlat PR-verktyg. Dove idkar inte välgörenhet. Om man som företag säger till en marknad som mer och mer börjat vända sig bort från retuschering och sjukligt smala modeller att man empatiserar, så är det klassisk kappvändning om man inte sagt samma sak hela tiden (vilket Dove med all säkerhet inte gjort). Sedan ägs Dove av Unilever som även äger Unilever Cosmetics Co. som i sin tur säljer kosmetika och parfym i samarbete med modehus som Karl Lagerfeld och Vera Wang. En fot i vardera lägret = maximal vinst.
Multinationella varumärkeskonglomerat är per definition (hyper)cyniska. Profit eller inget. Det spiller även över i dotterbolagen.
Det hela kan väl möjligtvis ses som en positiv trendsignal, dvs att mediatryck och konsumenter börjat kräva acceptans för en situation där en trådsmal, rynkfri kropp inte är det enda som är rätt.
Dove skiter med största sannolikhet i det, men att de sett det som smart att positionera sig som de gör får kanske anses vara ett försiktigt positivt tecken.
Dove-fonden stöder för övrigt organisationer som inte är vinstdrivande i de länder den verkar. Girl Scouts of America i USA, exempelvis.
Jag tycker jättemycket om filmen. Det är grym igenkänningsfaktor och känsla i den, och budskapet kan ju ingen direkt klaga på.
Men....
Jag tycker Dove känns genomfalska. Hur mycket de än vill verka annorlunda så tror jag att de har de vanliga smala, söta modellerna tillbaka om något år. Det är de som säljer bäst i slutänden.
(För övrigt måste sägas att alla tjejer i filmen också är söta. Så mycket roligare om det varit någon som inte vore det..)
oj oj det där kändes så falskt rakt igenom.
den stora frågan är vad de egentligen gör för de stackars tjejerna som tror så dåligt om sig själva. gratis hudkräm som får deras hud att glänsa i kapp med solen...?
tror att reklamen i sig kan skapa dåligt självfötroende; alla har något de är missnöjda över i sitt utsseende så jag måste oxå hitta något. man måste ha ett komplex för att det är "fel" att tycka om sig själv till 100%
Mja. Tanken är god men så fort man tänker på vad som är avsändare blir det mest... äckligt. Nu ska konsumismen tjäna pengar på vår vilja att vara politiskt korrekta också. Eller? Samtidigt ÄR man den flickan, precis som någon påpekade ovan.
Jag gillar reklamen som sitter överallt i Sverige bättre - också Dove - "skönhet har ingen åldersgräns". De kvinnorna känns mogna och starka och det gör att det inte blir lika exploaterande på något vis.
nej, den gillade jag inte
I relation till det klassiska alternativet gyllenbrun, sammetslen, gaselltrimmad 21-åring tycker jag att det här är lysande. Klart som fan att de är kommersiella, det är ju deras jobb!
Den känns oseriös och falsk eftersom ett vinstdrivande företag ligger bakom som säljer produkter som vill få oss tro att vi blir snyggare av dem. Håller med tidigare kommentar, att det hade verkat seriösare om "friends" el liknande ha stått bakom....
håller med jessica. jag älskar dove för att de vågar bryta anorektisk modell/retuscherad filmstjärna som pratar franska-normen och faktiskt säger något med sina reklamer. jag vet inte vad ni för reklamer down under men här finns en med äldre kvinnor och texten "för gammal för anti-age". stämmer. sådetså.
Tycker det är lite läskigt att de använder sig av just barn som tänker illa om sig. Eller missade jag någon poäng med barngrejen? För förmodligen är det väl mer äldre som både köper dove plus att det känns som att barnen blir utnyttjade i just detta läget.
Tyvärr, men denna film får mig mer att bli irriterad än att känna någon sympati eller att Dove gör något bra.
Jag tycker att produkten säger det mesta:
Överparfymerad tvål som svider lite lagom i ögonen,
ungefär som reklamen.
Nä tack.
Jag förstår var Dove vill komma, men det fungerar inte. Lite creepy reklam. Filåt Dove, men så är det...
Men shit! Ok, den kanske är lite sliskigt "amerikansk" a la Ronald McDonald. Men vilken befrielse!! Slippa se string, plastikbröst och utseendehets. Och Dove är inte falskt omoraliska som McDonalds, så känner inte alls samma beska eftersmak. De gör vårdande hudvård, punkt.
ÄNTLIGEN EN REKLAM RIKTAD TILL KVINNOR... De flesta reklamfilmer som försöker sälja saker till kvinnor är förmodligen gjorda av män, som gör en bild av hur de vill att kvinnor ska vara.
Hur kan du tycka något som verkar positivt på unga tjejer är obehagligt? Skit samma att de mest vill sälja sina produkter, det viktiga är väl att reklamen inte bidrar till fler anorexia-tjejer. Och hallå, vilken företag som gör reklam är inte ute efter att sälja?! Om man då kan göra det på ett sätt som genererar positiv energi så är det bara grymt!
Den kanske inte är en cyniskt cool och sarkastisk. So what?! Den värmer. Mer sån reklam skulle behövas idag. Är så trött på all ego-reklam.
reklam är reklam. människor är människor. reklam spelar på människors känslor, de spelar ingen roll vilken reklamfilm vi ser. känslorna finns alltid med, de stärks med ljud, de stärks med känslomässiga bilder. Dove vill förmedla hur synd det är om tjejer, hur dåligt vi mår med mera. men är tjejer den enda varelsen i världen ? det finns män som tänker likadant, att de inte duger, att de inte räcker till. vad är vi att kritisera männen? reklamfilmen suger, låten suger, allt suger i samma sammanhang. jag gillar att man visar hur samhället är, men visa de från mer än en vinkel. visa inte bara vinkeln med "oh de e synd om oss kvinnor".. för är det verkligen det? är det inte synd om alla ?! jag sysslar själv med reklam, jag är trött på att viss reklam allt mer börjar spegla o spela på hur samhällsbilden utvecklas. Fast att vissa företag enbart gör det för att visa den "rätta" bilden. Men vem fan har bestämt att den "rätta" bilden är den som visas ?!
// FRIDA
zapstar:
varför skulle man inte kunna både sälja och få tjejer att må bättre?! om det funkar lika bra som att sälja och få tjejer att må kasst finns det knappast en anledning att välja det senare? måste man vara en kallblodig hjärtlöst monster bara för att man driver ett seriöst företag? i så fall vore hela kaptalismen vi lever i ren ondska enligt dig?
Dessutom vill jag tillägga att man inte kan ändra ens tankeställning om hur man ser ut med hjälp av en produkt. Jag gillar inte sånt här skit. Doves produkt ändrar väl ändå inte en människa tankar ?! // FRIDA
Den är väl inte läskig eller äcklig. Den är bara helt extremt tråkig. Musiken var också riktigt bull. Tacka vet jag dansk reklam. Allting görs med glimten i ögat.
Jag håller med Eff på alla punkter, vem i helvete är så dum att tro att Dove skulle idka välgörenhet och göra schyssta grejer för småplufsiga tjejer (som jag!)?
Nä, nu måste jag gå och kräkas i en papperskorg.
Ni som inte är allt för cyniska borde faktiskt gå in och kolla på kampanjen - personligen har jag upplevt för många vänner som är underbarast i världen och inte inser det just pga dåligt självförtroende och samhällets krav och de krav vi ställer på varandra så vet ni vad? Jag kunde inte skita mer i att det är ett multinationellt företag som gör detta för de gör iaf ngt. De kanske tjänar pengar men det är också så att andra människor - människor som inte har någon koppling till doveprodukter också tjänar på det.
så då får väl jag vara så in i helvete dum då "karin" för jag tycker faktiskt att detta ser ut som en kampanj för välgörenhet- inte en reklam för duschtvål
eff, visste du allt det där om Dove och Unilever redan, eller slängde du dig på google direkt när du såg bloggämnet?
Hur som helst blev jag imponerad av kunskaperna!
Som far till två döttrar på väg in i puberteten kan jag bara säga att visst stämmer det på hur flickor i den här åldern (åldrarna) ser på sig själva (säkert senare oxå), men budskapets avsändare ger mig lite cyniska baktankar.
Alltså Philip... hur naiv är du? Det är alltså ok att slå an på strängen "tjejer ska vara trådsmala behagande sexobjekt" (som 9 av 10 reklamer gör) men inte en mer empatisk sträng? _Alla_ reklamer slår an på någon sträng hos dig konsument, annars är de misslyckade. Ingen gör reklam utan syfte att öka sin försäljning! Det ligger alltid en extremt genomtänkt strategi bakom de mer påkostade reklamerna.
Och Frida en produkt, eller reklam för en snarare, kan visst påverka folk. Människor är ett otroligt påverkbart flockdjur.
Per, jag gjorde lite efterforskningar innan jag skrev. Idag är det i princip alltid ett större varumärkeskonglomerat som äger enskilda bolag/märken. Unilever som jag nämnde, Nestlé (som äger stora delar av L'Oreal som i sin tur äger The Body Shop), Procter & Gamble (som äger Max Factor) etc.
Konglomeraten ser till att täcka in olika marknadssegment för att maximera sin vinst. Cynism i de här sammanhangen är en nykter inställning.
Det är ju skicklig gjort, annars. Det blir diskussioner kring huruvida Dove är goda eller onda, och varje gång Dove nämns är det gratis PR. Frågan är om inte den känslomässiga resonansen slår cynismen i många fall också. Smart.
"ÄNTLIGEN EN REKLAM RIKTAD TILL KVINNOR... " - Enligt min erfarenhet (något år i reklambranschen hittills) så fokuserar vi extremt mycket på vem vi riktar oss till. Oavsett vilket kön kreatören själv har läggs väldigt stor vikt på exakt vem man vill nå och hur. Det är pur strategi.
Jag tycker Dove-filmen är läskig eftersom gör anspråk på att vara så förbannat god. Lite för kristen, som någon sa.
Däremot tycker jag det generellt är bra att sånt här visas i media; det behöver inte betyda att det är bra reklam. Det finns någon slags opinionsbildningsaspekt som får räknas med. (Frågan är om offervinkeln gör den kontraproduktiv ur det hänseendet.)
Ang att tjejerna är så unga tycker jag ger den åtminstone lite karaktär - så där är det ju (och alla tjejerna var väl inte alls så himla söta? Säger ni för att ni är stora själva och tycker barn är fina. Tänk tillbaka. Skulle inte tro att alla i filmen är snyggast i klassen). Och sen är det väl meningen att det ska ömma till i hjärtat på oss äldre: oh herregud, ja redan i den åldern, gud vad bra med nån som gör nåt åt det.
(Kan tillägga att jag trots cynisk inställning till Doves real beauty-projekt till min egen överraskning gick och köpte mig mitt livs första dovekräm häromveckan. Så funkar det...)
Jag störtgillar Doves initiativ! och de gör det verkligen >inte< på ett falskt sätt - alla former, färger, åldrar lyckas de dra in!
Ett lämpligt svenskt företag att haka på vore Lindex.
Nej - rata istället ner på alla de hypokritiska skönhets/sex-magasinens artiklar där de i ena artiklen skriver om självkänsla och pepping för att på nästa basunera ut hur du nu ska se ut + senaste kosmetiska kirurgiska ingreppen man kan göra! DET är falskt!
Målet helgar medlen. Som eff säger så vänder Dove kappan efter vinden; jag köper inte att Doves mål, helt plötsligt, är att få tjejer att må bättre med sig själva i dagens samhälle. Och detta genom att sälja hudvårdsprodukter till dom.
Är det bara jag som missar kopplingen?
Det låter fint, men likväl är det en kampanj från Doves sida. Om ett par månader kommer den vara försvunnen och utbytt mot något annat som ska sälja Doves produkter.
Det är just det som får det att kännas obehagligt.
Givetvis kan en produkt / reklam påverka en. men inte såpass mkt att det ändrar ens egen känslouppfattning om sig själv. de tar bra lång tid att ändra ens beteende och attityd mot sig själv än va de tar o ändra ett köpbeteende. // FRIDA
zstar det kanske är du som missar poängen. skit samma att de vill sälja, deras reklam gör inte skada i unga tjejers omvridna huvuden. som mycket annat i dagens media gör (som är ute efter att sälja i exakt samma utsträckning som dove).
självklart är doves mål att sälja, tror ingen i vårt välinformerade samhälle skulle missa det. reklam kommer de alltid göra, den grundförutsättningen kan du inte ta bort. valet står mellan en reklam som verkar positivt och en som verkar negativt. många reklamer har som syfte att bryta ner tjejers självförtroende och förstärka deras komplex så att de tror sig behöva produkten för att bli lyckade, vackra, osv... Är inte det mer manipulativt?!
Jag hatar det att de alltid i propaganda eller reklam med det här budskapet bara har snygga tjejer. Hon där "afraid she's fat" är ju smal, hon "think's she's ugly" är vacker. Uppenbart snygga tjejer får tillräckligt med uppmärksamhet som det är, IMO. Kanske bara är mitt smått avundsjuka dåliga självförtroende som talar, men äh.
Gillar den inte heller.
Hur som, så tycker jag att den är söt.
Palla bli upprörda.
ah geez vad cheesy den var. de hade ju inte behovt "you're beautiful"-laten i bakgrunden, kandes en aaaaning overdrivet. och waddup med tjejerna som knot naven i luften som nan slags hejar-move? gud vad overdriven, hade den varit lite mer subtil hade den kannts mer akta. fick aven lite cristina aguilera-musikvideo-vibes(i am beautiful) fran den. och vi vet ju alla vad vi tycker om den bagen.
Skicka en kommentar
<< Home