Kolla! En Röv!

tisdag, augusti 22, 2006

What have I become?

För ett tag sedan skrev jag om att jag var med och jobbade på en reklamfilm för Australian Childhood Foundation, en organisation som bland annat hjälper barn som utsatts för sexuella övergrepp. Mina vänner Emma och Cameron kom på idén till slut och är de som bör äras. Jag hjälpte dem på ett hörn med val av musik. Här är i alla fall den färdiga filmen.

skrev Silverfisken klockan 19:23

58 Comments:

Anonymous Anonym said...

Aooch vad det kändes i magen. Och lika skönt att det slutade med att man kunde göra nåt. Inspirerade verkligen till handling, att vilja bli en childhood hero.

Bravo!

19:39  
Anonymous Anonym said...

Tack, från ont-i-magen-läge till ett slags hopp. Skitbra. Måste ha varit en svår balansgång och många diskussioner.

19:39  
Anonymous Anonym said...

Orkade nästan inte med att se hela filmen, ville inte se färdigt. Men ändå sås kollade jag, hoppet tändes.
M

19:41  
Anonymous Anonym said...

Fantastiskt bra film!!! Och musikvalet sitter som en smäck! Hoppas att de får in mycket donationer

P.S Är så glad över att du är tillbaka

19:47  
Blogger Madelen said...

Gåshud på armarna och en tår i ögonvrån!
Grymt bra!

20:09  
Anonymous Anonym said...

Grymt bra film! Och musiken var helt klart rätt. Bra jobbat, hoppas verkligen att den får upp ögonen på folk.

20:24  
Blogger Annika A said...

Cashs version kändes så jävla rätt där. Bra val.

20:35  
Blogger Jay said...

Det jag undrar är att om vi här i sverige hade sett den på tv hade fått samma reaktion som människor får på din blogg. Förlåt mig men jag tvivlar på det. Ditt namn Silverfisken hjälper till att få dessa känslor hos dessa människor också. Tror jag. Jag kan inte veta men jag tror det. Vad tror du själv fisken?

20:35  
Blogger Silverfisken said...

Jocke: Jag är rätt säker på att du har fel. Du är lite väl cynisk nu, tror jag. Jag har sett människor gråta när de sett den första gången.

20:46  
Blogger Jay said...

Jo men om man säger har du sett som rädda barnen reklamfilmerna. Barn som är utmärglade osv. Hur många berörs av dem numera? Jag vet inte jag kan ha totalt fel. Jag bara funderar lite. Jag berörs det säger jag inte emot. Det är bara det att när det kommer upp som reklam på en tvapparat och du ser den gång på gång och du vet att det är reklam så försvinner den känslan. Har de människor du berättat om sett den på tv eller har de sett den i det formatet vi såg den nu ungefär? Alltså via datorn, en enda gång. Jag bara funderade över detta så jag vet inte jag kan säkert ha fel.

20:46  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Fantastiskt slut. Hoppfullt.

Som fd. marknadschef och flitig mediakonsument vill jag gärna lägga mig i diskussionen:

Jag tror den funkar både på webben, TV och bioduken.

20:50  
Blogger Nonkomform said...

En hel film, ett helt liv på en och en halv minut. Vacker lek med skärpan, nedtonade färger, en naturbegåving, perfekt låtval och ett slut som ger mig rysningar längs armarna.

20:54  
Blogger gimatgirdlanakin said...

hatten av (eller mitt diadem om du vill)det var fruktansvärt bra, nu känner jag dragningkraften till att jag vill hjälpa..

21:15  
Blogger Milla tvillingmamma said...

Jocke: Själv blir jag ALLTID berörd då det är barn inblandade.Sedan tror jag att många fungerar så, att det som är nära berör mer. Denna film kan utspela sig i vilket land, vilken stad, vilken by som helst...
Silverfisken: Det kändes i magen då jag såg filmen! Fantastisk stämning, bra musik, och ett hoppfullt slut. Vem vill inte vara en barnsdomshjälte??

21:29  
Anonymous Anonym said...

MYCKET bra film!

21:49  
Anonymous Anonym said...

MYCKET bra film! men jag gillar låten bättre när NIN gör den :P

21:50  
Anonymous Anonym said...

blondieblond tog orden ur munnen på mig. hatten av jonas, hatten av.

22:05  
Anonymous Anonym said...

inte för att vara negativ, men jag tyckte inte alls musiken passade in. inte den sångrösten iaf.
men det var en rolig idé. superpowers...
men man får inte direkt känslan av att man vill hjälpa till. inte alls.

22:08  
Blogger Mats Berglund said...

Det blir aldrig lika bra när man låter Bosse Rönnberg välja musiken.

22:27  
Blogger Jay said...

Milla tvillingmamma: Jag säger inte att jag inte blir berörd. Absolut inte! Jag ifrågasätter dock om övriga hade blivit lika påverkade om den varit på tv här i Sverige? Utan att ni sett den tidigare. En del hade säkerligen blivit lika påverkade men de flesta tror jag inte hade brytt sig nämnvärt.

Jag är säkerligen fel målgrupp för denna reklamen också. Därför kanske jag ser den på ett annat sätt. Jag antar att reklamens målgrupp är föräldrar och medelålders/äldre människor? Har jag fel fisken?

22:33  
Anonymous Anonym said...

Gåshus all over.
Och trevligt att du är tillbaka!

23:21  
Blogger Tina said...

Läskig och fin. Svår att värja sig emot. Och det är väl det bästa målet man kan uppnå när det handlar om reklam. Bra jobb!

23:54  
Anonymous Anonym said...

*ryser*
Så bra!
Så otäck!
Sånt sorgligt slut... Inte för bvarnet i reklamen utan för alla andra barn som inte kan värja sig...

00:23  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Jocke. Avgörande för om man gråter eller inte är vilket forum man ser den i. När man här klickar fram den, så är det ju avsevärt mycket lättare att beröras än om den bara fladdrar förbi på tv. Nu TITTAR man ju verkligen.

00:34  
Anonymous Anonym said...

Riktigt grymt bra reklamfilm! Hälsa kollegorna det!
Oxh Mr Cash hesa stämma funkar alltid! Bättre än NIN om ja får tycka.

01:22  
Blogger viktoria cederberg said...

Hej.. hamnade på din sida.. av nån anledning... har inte hunnit läsa allt, men jag fastande för inlägget "Nu med skägg". Tack, tack å åter tack. Du är min nya gud, idol o allt annat bra jag kan komma på. ;) Hälsningar från Skellefteå. :)

02:31  
Blogger eff said...

Ungen i filmen gör ju hela grejen. Uttrycksfullt ansikte. Utan det hade det fallit ganska platt. Bra casting.

Cash är ett habilt val. Jag tänkte att om det gjorts i USA hade det säkerligen varit Chad Kroegers (f. Josey Scott) med låten "Hero" eller något annat lika kräkframkallande som rullat. Jag mår illa vid tanken.

02:59  
Anonymous Anonym said...

Oj va bra. Den tog!

03:00  
Anonymous Anonym said...

Riktigt bra film. Den känns i hjärtat.

03:01  
Blogger Fatima said...

Har sitter man och lipar pa ett internetcafé i Valencia,Spanien. Pinsamt for mig, bra betyg for filmen.

03:31  
Anonymous Anonym said...

riktigt bra reklam.
Inget smörigt trams om som prackas på en i tv-soffan.

Fast Johnny borde ha nästan all cred eftersom den låten gör så ont att lyssna på......och lilltjejen kan få lite cred

04:33  
Blogger Josefine said...

vad är det med den typen av glasögon? pedofiler tycks alltid ha dem när de porträtteras på film!

04:49  
Anonymous Anonym said...

Den hade jag också velat ha i mitt CV! Snyggt jobbat!

04:58  
Blogger Sussilago said...

Oj, jag fick tårar i ögonen.

05:38  
Blogger Batbut said...

Otroligt stark film, budskapet skar som en kniv. Har man något sånär sunt känsloliv så blir man berörd, oavsett bio/film eller via nätet.

05:38  
Anonymous Anonym said...

Hej
jag har precis pratat i fem timmar m mina barn om att vi måste, ska ta bort vår älskade simson(endast två år gammal).. pga höftproblem etc.. men ville bara säga.. att jag pga dig... funderar allvarlig på att börja blogga..
det är en stor ros och framför allt tror jag..(vad vet jag, så känner jag just nu) en stor erkäänsla att du gör det kul! Du är pretantiös ibland , tycker jag, rolig ibland, trist ibland, väldigt mänsklig för det mesta,, men fram för allt du har visat att det går..så tack
kul..
o puss
hoppas vi ses ngn gång i yttre...
/Gilla

06:01  
Anonymous Anonym said...

Usch, tårar trillar och jag undrar vad det är för värld mitt barn föds till!
Man vill krama alla stackare och göra ngt mindre musigt med pedofilerna...

06:41  
Anonymous Anonym said...

Mysigt ska det givetvis vara.

06:42  
Blogger Ullton said...

Starkt!

07:00  
Anonymous Anonym said...

Detta var värre än den värsta skräckfilm av Steven King. Jag möter tyvärr kvinnor varje dag som varit i denna situation som barn.
Bra att du sprider detta./I.

07:19  
Blogger Isabelle said...

usch! hemskt, men tur att folk verkligen engagerar sig i 'frågan' !! Låten "hurt" är en favorit. Den passar väldigt bra in i sammanhanget, good choise there. :)

07:45  
Anonymous Anonym said...

Jag som tycker att det ser ut som en kille

08:31  
Blogger M said...

Den lämnar ju sina spår, det gör den. För att vara ärlig hade jag väl inte så skyhöga förväntningar. Men flickans (som för övrigt ser ut som en grabb) min på slutet är klockren, sådär lite belåtet kaxig. Om de ändå hade superpowers...

Väl utfört jobb, applåder. Cash bidrar en hel del till känslan där.

08:56  
Blogger Silverfisken said...

Det är en kille.

09:10  
Blogger Frida said...

Stark.

10:01  
Blogger Fröken Lund said...

Den var verkligen oerhört bra!

Nu sitter jag här med tårar i ögonen.

Tack för att du delade med dig.

11:48  
Anonymous Anonym said...

barn som barn ;)

kallade en arbetskollegas dotter för son så jag har svårt med det där.

eller så är det dags för glasögon?

15:47  
Anonymous Anonym said...

Eller så kanske det är dags att plocka av solbrillorna, eller vad tror du, el_pedro?

16:07  
Anonymous Anonym said...

Mycket bra film. Men du gör det lite för enkelt då du valde Johnny Cash och "Hurt". Det är så mycket känsla att man sälja allt med den låten. Till och med bindor :)

/Fredrik

16:11  
Blogger Silverfisken said...

Vilken låt hade du valt, Fredrik? Vi hade fler än en på förslag. Och bra reklam handlar oftast om att göra det enkla.

16:57  
Anonymous Anonym said...

Det är trist att sånt här behövs överallt men, ni gjorde det på bästa sätt. Man känner något. Vilket man inte kan säga om många andra reklamsnuttar.

20:40  
Anonymous Anonym said...

Ett annat coolt slut hade varit om han visat sig vara en "vanlig" morfar och bara kommit in för att säga godnatt, precis som det bör vara. Sen avsluta något med att alla barn bör ha det så.

20:54  
Anonymous Anonym said...

otroligt fin och bra, har nu en klump i halsen som inte riktigt vill försvinna.

får du nånsin reda på om de du/ni gör ger resultat?

05:10  
Anonymous Anonym said...

Fantastisk. Täk om någon vuxen varit en barndomshjälte för mig, när jag blev utnyttjad... :´(

Mycket bra!

05:25  
Anonymous Anonym said...

Berör starkt.
Det finns ju en share-knapp, varför inte skicka vidare till sina bekanta? Det kanske är nån som känner för att öppna plånboken till Rädda Barnen och hjälpa drabbade barn i Sverige (eller nåt annat land också för den delen).
/ Helene

05:28  
Anonymous Anonym said...

Det var fan den finaste reklam jag någonsin sett. Låten sitter som ett smäck. Så jävla bra.

10:08  
Anonymous Anonym said...

jao, brukar inte komentera dina inlägg, men idag måste jag bara. Ruggigt bra dendär var. fick ståpäls o en klump i halsen.

16:26  
Blogger C said...

filmen är riktigt bra, får en verkligen att tänka till. johnny cash passar utmärkt.

17:52  

Skicka en kommentar

<< Home

Om mig

Min bilder
Namn: Silverfisken
Plats: Sydney, Australia

I left Sweden for Australia. This is my life.

Visa hela min profil

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from PixelBoy. Make your own badge here.

Previous Posts

  • Allvarligt
  • Tyck om
  • Jag och Liv har ett ansikte ihop
  • Herte, Gotland, 29 juli 2006
  • peace enters in
  • 23rd street
  • Flickor i barer
  • Bananas
  • Här sitter jag och känner in staden
  • Att komma hem ska vara en schlager

Powered by Blogger

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Listed on BlogShares