Kolla! En Röv!

torsdag, juli 06, 2006

semicolon - dash - lower case p

Bråda dagar. Förutom att vi försöker komma på nya sätt att få tre-åringar att börja röka sitter vi som bäst och funderar på hur vi ska kunna utnyttja tsunamikatastrofen på bästa sätt för nån av våra kunder. Rida på vågen, satt säga. Hur ska vi få pensionärer att köpa mer kattmat? Hur ska vi kunna marknadsföra krigsleksaker till barn och hur i hela världen ska vi kunna få fler 12-åriga flickor att köpa våra kunders light-produkter? Idag hade vi Satan och Bert Karlsson inne för lite säljsnack och i morgon kommer Hitler för att lära oss allt om retorik. Jag är jävligt taggad. Tänker räcka upp handen precis hela tiden (för att ställa frågor). Hur stor är en bra stor stark? Halv liter! Sieg Halv! Det kommer han att gilla.

Jag ser fram emot att lura på er alla mer skit eftersom ni inte har någon som helst fri vilja. Ni är viljelösa idioter och sväljer vilken dynga som helst. Varje dag jag går till jobbet försöker jag dämpa mitt hat för er - pöbeln - och samtidigt dämpa insikten om min egen överlägsenhet trots att jag blir påmind om den precis hela tiden.

Hm, kanske kan vi sälja badkläder genom att hänka på den där bombattacken på stranden i Gaza? Jävlar vilken kupp. Och fan vad med gratis tv-tid. Hon tjejen har ju ingen familj kvar. Men lite badkläder hade väl varit schysst?

Fan, så gör vi.

Jag jobbar ju ändå med reklam.

skrev Silverfisken klockan 13:49

75 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ironi nar den ar som bast!

15:16  
Anonymous Anonym said...

det är sådana här poster som får en på gott humör för nu retar du gallfeber på någon som läser din blogg och det roar mig på ett morbidt sätt :)

Bert Karlsson är överallt.

15:41  
Blogger Kerstin said...

Vadå? Ironi?

15:51  
Anonymous Anonym said...

Tack för att du tog tillbaka den gamla loggan. :)

Hela debatten är lite som när SvD eller DN byter format, arga insändare i månader inför bytet, ta tillbaka det gamla! Rör inte vår broadsheet! Fast skillnaden här är ju att du tog tillbaka den gamla, DN och SvD bytte i alla fall. :)

16:30  
Blogger mikebike said...

mohahahahhaaaa.... fan detta var det roligaste jag läst på länge. Reklambyråhumor. sweet.

vet du, först när jag började läsa att ni skulle komma på nya sätt att få treåringar att röka så tänkte jag... åfan det är ett mer vågat reklamklimat i australien;) lite som på dominikanska republiken där "cigg och rom" är bra för potensen enligt stortavlor i flygplatsformat (helt seriöst)... jag började fatta att det var ironi först vid rida på vågen... hahaha fy fan vad slö i huvudet man kan vara ibland... jag skulle kunna skylla på roskilde men jag skyller på semestern.

16:34  
Anonymous Anonym said...

Du levererar det massorna kräver. Levererar med stil. ..WHHHHoooaaa, hör massorna sträcka sina händer mot dig.Hör publiken råma... The king is back, he never left the building... Respekt,mannen.respekt..Thumbs up!

16:38  
Blogger Fredo said...

Yepp. Så är vår vardag. Och det är INTE ironi, som någon tyckte. Jag fattar inte hur jag själv kan behålla drivet och glöden för att förleda folk att konsumera mera. Men, om jag inte såg något gott i det skulle jag väl inte hålla på. Jag har rent samvete och gudarna ska veta att jag har röstat ner förslag på kunder vars produkter jag inte kan stå för. Det blir min bikt i båset ochh gör att jag kan gå vidare. För övrigt handlar min vardag inte om nyförsäljning utan om att behålla kunderna. Jag vet inte vilket som är värst ; )

16:40  
Blogger deeped said...

Så är det varje dag. Det är tufft men someone gotta do it. ;)

16:40  
Anonymous Anonym said...

Kul, men intressant också. Om man tänker sig - rent hypotetiskt - att man som reklamare verkligen trodde på kundernas förmåga att tänka självständigt, skulle man bry sig om att göra reklam då? Skulle man verkligen kunna stå för nyttan av kundernas reklambudgetar?

Och är det verkligen möjligt att samtidigt ha sann respekt för både kunden och målgruppen?

Jag bara funderar.

18:07  
Anonymous Anonym said...

bullshit bulletin, deep ed och Jonas: Vilka hjältar ni är!
Utan era insatser skulle förmodligen hela världen gå under. Eller hur? Ni tror verkligen att ni är med och revolutionerar reklambranschen. Vad naivt!
Ni vet mycket väl att det är kunden som bestämmer och gör ni inte som han/hon vill går jobbet till en annan byrå.
Gör er själva och resten av världen en tjänst. Byt jobb, så slipper vi lyssna på martyrsnacket...

19:05  
Blogger Silverfisken said...

Lukas,

Jag är ledsen om det inte framgick, men mitt inlägg var ironiskt. De bästa jobben görs när respekten mellan kund och byrå är ömsesidig. Att de skulle "bestämma" vad jag gör är förstås sant i slutändan, men en bra kund inser att jag är bättre på kommunikation än vad de är. Min expertis är att ta deras "business" och göra den intressant för de som de vill prata med.

Allt som oftast tänker företagen inifrån och ut. De tycker att deras produkt är det bästa som hänt sen rostat bröd. Min uppgift är att få de att förstå hur ointresserade folk är av deras produkt och istället få dem intressrade genom att kommunicera det som folk verkligen bryr sig om.

Du får gärna tycka att jag är kass, men jag skulle önska att du hade torrt på fötterna först, min vän.

19:13  
Blogger deeped said...

Lukas. Du är så rättrådig. För min del blir det svårt att byta karriär igen.
Nej, ingen av oss revolutionerar någonting. Själv gillar jag reklam. Så det finns ingen anledning att göra revolution. Det intressanta är dock att du inte har den minsta aning om vad det handlar om för mig. Kunden bestämmer till viss del - och nej, som planner gör jag sällan som kunden vill eftersom kunden köpt min kompetens.

19:15  
Blogger deeped said...

Anna. DEt är liksom det som åtminstone jag gör. Jag utgår från att såväl kunder (alltså mina kunder) som konsumenterna (kundernas kunder) är tänkande, kännande och levande individer. Därmed utgår jag också från respekten för deras kompetens och känsla. För min del handlar det om att hitta de värden som finns i kundens produkter och sedan strategisk skapa en effektiv kommunikation av detta som sedan får en kreativ kostym. Det går inte att skapa något av något som inte finns.

19:18  
Blogger deeped said...

Eller rättare sagt: jag gör som kunden vill - jag ser till att deras produkt/tjänst säljer bättre. Det är det som de betalar för. Ogilvy sa: "Why buy a dog when you want to do your own barking" om kunder som inte förstod skillnaden.

19:20  
Blogger Fredo said...

Hänvisar till Fiskens och deeped's svar. Det handlar inte om revolution. Jag tror att det är dina (Lukas) förutfattade meningar om reklambranschen som formar dina argument. Själv utgår jag alltid ifrån att slutkund inte alls är intresserad av reklamen vi gör. De bryr sig mer om vilket tv-program som går och hur vädret blir imorgon. Kan du göra kommunikationen intressantare än så har du lyckats. Med eller utan revolution.

19:46  
Blogger deeped said...

För min del gör jag idag samma sak som jag gjorde i mitt gamla jobb:
jag berättar varför en människa behöver X som hon inte visste att hon behövde.
Idag gör jag reklam - igår var jag präst i Svenska kyrkan. Difference - no difference. Jag vet inte så noga.

19:52  
Blogger Fredo said...

Deep ed: Respekt säger jag. Då vet i alla fall du vad du pratar om.

20:14  
Anonymous Anonym said...

Bra att du är lite självkritisk iaf.

21:10  
Anonymous Anonym said...

Ni tre musketörer! Det låter så fint när ni diskuterar reklam. Ert mantra är "kommunikation". Så rent och oskuldsfullt.
"Manipulering" låter inte lika fint. Men det är ju vad det handlar om. Eller är jag fördomsfull nu?

22:17  
Blogger Silverfisken said...

jag gissar på full. punkt.

00:44  
Blogger deeped said...

Jag gissar på duperad. PRopaganderad från vänster. Brunvänster. Typ.

00:49  
Anonymous Anonym said...

Ni ser det antagligen inte själva men jävlar vad pinsamt det är när ni med era vassa säljartungor försöker rättfärdiga er existens. Det är bara förnekelse när en copywriter säger att jag gör hellre förutsägbar reklam för bindor än skriver en bok, gör långfilmsmanus, skriver musik, eller sysslar med journalistik m.m saker som ger båda dig själv och andra något. Angående fiskens inlägg, varför har alla byråer s.k. goodwill uppdrag om inte för att dämpa sitt dåliga samvete.

02:59  
Anonymous Anonym said...

Har du fått i uppdrag att skriva förordet till nästa guldäggsbok?

05:56  
Anonymous Anonym said...

herr anonym... nu får du det tillochmed att låta dåligt att en byrå gör goodwill jobb.. jag förstår din tanke med att det skulle vara för att dämpa sitt samvete men det finns förbannat många andra företag (icke reklambyråer) i världen som inte gör goodwill grejer.

06:10  
Blogger Silverfisken said...

anonymous: De är väl för i helvete ingen som sagt att jag hellre gör det här än att skriva en bok. Kamma dig. Och vad menar du med "syssla med journalistik"?

Dagarna då skjutjärnsreportrarna sprang omkring och letade scoop är över. Idag sitter de och skriver stories om Vickan och hennes pojkvän i NYC.

Då gör jag hellre vad jag gör.

Jag gör vad jag gör för att jag tjänar extremt mycket pengar på det.

Svårare är det inte.

Det hindrar inte att jag gör andra saker vid sidan om.

Saker jag har möjlighet att göra enbart på grund av de pengar jag tjänar till vardags.

Det är klart att det finns en del skuld i att jobba med reklam. Om du läst min blogg tidigare hade du vetat det.

Väx upp.

07:19  
Anonymous Anonym said...

Anonymous fick inte jobbet h*n sokte pa reklambyran.

/hej da

07:52  
Blogger deeped said...

Och du är rätt patetisk som tror att vi bryr oss. Jag behöver inte försvara det jag gör. Jag har valt det och trivs med det. Jag gör det jag är jävligt bra på, i en bransch som funnits så länge man har haft en monetär ekonomi. Ärkepucko.

09:19  
Anonymous Anonym said...

hahhaha, här satt jag och kände mig ensam och tyckte att det var alldeles för länge tills jag ska se håkan (hela två dagar), men nu fick jag i alla fall skratta lite. ironi. me like.

11:05  
Anonymous Anonym said...

fast man kan ju nästan skratta lika mycket åt en del av kommentarerna som åt själva inlägget.

11:06  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker ordet "ärkepucko" var det roligaste inslaget i debatten, awesome! ungefär som när fredrik och filip retade gallfeber på lidingöborna när de spelade golf och en av de uppretade skrek ut ordet "ärthjärna". :)
jag tycker några av er borde ta en kall öl och gå ut i solen, jag hör att det är fint väder i sverige. njut för fan och håll käften.

16:52  
Anonymous Anonym said...

"Dagarna då skjutjärnsreportrarna sprang omkring och letade scoop är över. Idag sitter de och skriver stories om Vickan och hennes pojkvän i NYC."

Och du kallar mig fördomsfull, Jonas!
Om du inte visste det, så finns det en hel del jävligt begåvade reportrar i det här landet. Men det är klart, är man copy, så läser man ju inget tyngre än Hänt Extra.

17:41  
Blogger Silverfisken said...

Lukas, gör dig inte dummare än du är. Har du läst min blogg tidigare? Förmodligen inte. Halva min släkt är journalister. Jag är uppvuxen på ett redaktionsgolv. Så håll käften.

18:02  
Blogger deeped said...

Lukas är sexton, med i Ung Vänster och drömmer om en journalistikkarriär på Flamman. Fattar ni väl.
Patton borde kamma sig.

21:19  
Anonymous Anonym said...

deep ed: Vad patetisk du är med dina fjäskiga attityd. Vet du vad du är? Du är en snyltande värdfisk på Silverfisken. Ett kryp som samlar upp smulorna och rensar rent i gälarna på den stora fisken.
Eller ännu bättre. En hovnarr till den store bloggkungen. Insmickrande och alltid vid sin mästares fot.
Blä!

22:30  
Anonymous Anonym said...

...och du tyckte att Lassbo var smaklös när hon gjorde en liknelse med fackla i gaskamamre?! Här får du in skämt om både nazismen, tsunamikatastrofen, och bombattacken i Gaza. Smaklöst! Du är faen inte bättre själv!

23:30  
Blogger Nina said...

Sessan: visst är det dubbelmoral i ett nötskal men å andra sidan är det nog nästan nödvändigt i reklambranschen.

01:04  
Anonymous Anonym said...

Lassbo var ok att mobba, men när de "fina" folket skämtar då är det ironi och bara sååå roligt.

Lukas har en poäng när det gäller hur vissa fjäskar och smickrar in sig hos vissa och sedan hugger vilt i andra sammanhang. Helt korrekt beskrivning.

01:23  
Blogger Widde said...

Lukas verkar vara en sådan där person som Killinggänget skulle kunna tänkas göra parodi på.

02:31  
Anonymous Anonym said...

Deep|ed: Om kritiken mot reklamen är "duperad. Propaganderad från vänster. Brunvänster". En stilla undran; varifrån kommer då förespråkarna? Från brunhögern? Och om jag blivit anklagad för att vara dryg, well, I rest my case...

;)

03:06  
Anonymous Anonym said...

lassbo är en nolla
silver är guld

03:12  
Anonymous Anonym said...

Vadå ironi? Det är sanningen som ingen vill erkänna!

03:45  
Anonymous Anonym said...

dubbelmoral, i ett nötskal.

03:53  
Anonymous Anonym said...

Lukas- håller med dig till 100 %. Skandalöst att man kan ge sig på en människa för en kommentar, för att sedan komma med 10 värre själv. Sessan och Flanders är också på rätt spår.
Jag äcklas.

07:27  
Anonymous Anonym said...

Det är OK att heta Deep Ed eller Silverfisk och var ironisk, men att heta Lassbo, då kör bloggdrevet igång.

Jag äcklas och jag förundras över att världen här är exakt likadan som den utanför bloggdammen.

Ni borde skämmas skiten ur er!

08:14  
Blogger Fredrik Lindholm said...

Vilken då bombattack på stranden? Det var en minering som palestinierna hade begravt och som sedan visade sig vara helt opålitlig. Precis som din integritet och intelligens.

08:14  
Anonymous Anonym said...

en får faen ta å skämmes.

14:00  
Anonymous Anonym said...

Eh. Tycker ni som blivit upprörda här verkligen inte att den överdriva tonen i Silverfiskens inlägg ger en uppenbar ironi till inlägget? Är det verkligen samma som när Lassbo besvarade ett brev där några undrade om hennes "analys" av ett - ganska laddat - ord och mitt i plötsligt gjorde en liknelse till gaskammare? Och tydligen undrade ju också folk om hon menade att det skulle vara roligt (även om hon senare har sagt att det var menat som en likelse och inte ett skämt).

Kontexten är ju hursomhelst ganska vitt skilda i de olika inläggen. Även om Lassbo inte ser det själv just nu eftersom hon antagligen är lite för upprörd.

17:18  
Blogger deeped said...

As always. Det är svårt att förstå vad diskussioner handlar om. Folk ser inte skogen för alla träd.
Reklam är en rätt märklig sysselsättning i vissa perspektiv.
I andra en oerhört logisk sådan när det kommer till ett samhällssystem som det vi har.

Överanalysera skillnaden mellan att försöka att förklara termen nationalsocialism som abstrakt och den oerhört ironiska cynism som Silverfisken levererat.

Och nej, jag är knappast någon "hovnarr". Jag har något eget - jag har en helt egen plattform så jag behöver inte Silverfisken. Jag bara är här för att det är roligt.

21:30  
Blogger deeped said...

elisabet: Nej, vi kommer från Mars.

21:31  
Anonymous Anonym said...

JÖSSES!
Det är väl klart att Jonas försvarar sig själv. Dessvärre med kommentarer som "håll käften" (moget, btw). Man vinner inte argument genom att trycka ner andra.
Och deep|ed ÄR en hovnarr till den store bloggkungen. Precis som många andra. Om man nu kan kalla Jonas för bloggkung. Det är nog lätt att känna sig som en när man får 50 kommentarer på några rader man skriver. Vet inte varför så många läser bloggen. För att Jonas är rik (?) och bor i Australien..?

Ah, well.
Man är ju alltid snyggast och bäst i sin egen blogg.

Men vissa är lite överskattade.

22:41  
Blogger deeped said...

amfetamin kanske borde läsa vad jag skriver i min blogg DEEP|EDITION » Blog Archive » Slutord - Jag kanske borde ha gått den mer fega vägen som jag uppfattar att fr a Isobel gjort genom att inte fortsätta att diskutera frågan, och som ibland också Silverfisken gjort - lämnat många saker obesvarade.

Fast det är klart. Det svåraste är alltid att ändra på sin egen världsbild. Särskilt om den är så enkel som amfetamins.

23:31  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Äntligen en som vågar ta upp vad reklam egentligen går ut på... på ett sarkastiskt och ironiskt sätt.

Det handlar ju om att se till att företagen säljer sina varor... gärna till nya kundgrupper. Det är ju det som Ni har betalt för.

Äckligt? Säkert... många gånger.

02:08  
Anonymous Anonym said...

Håller med, deep ed är en hovnarr som solar sig i glansen för att framhäva sig själv. Sliskig.

Och Silverfisken verkar tro att ALLA läser och vet allt om hans liv. Kliv ned.

02:35  
Anonymous Anonym said...

Kolla det här
http://karolinalassbo.blogspot.com/2006/07/silverfisken-frsker-verrsta.html


Karolina har helt klart en viktig poäng med sitt inlägg, jag tycker att Jonas ska be henne om ursäkt! (och bjuda henne på några glas vin när han kommer till Sverige, oj vilket roligt blogginlägg det skulle bli! Som borde publiceras på BÅDAS bloggar)...

02:44  
Blogger deeped said...

själv tycker jag det är fascinerande att alla som skriver saker om Jonas, mig och andra alltid är relativt anonyma.

Manuell trackback: Researcher Advertising loves you

19:55  
Blogger :sericea: said...

det brukar ju vara så att om vill man häckla o skriva elaka saker om andra s känns det tryggt och fint att vara anonym.
fy på er.

fina fisken, Fisken!

20:23  
Anonymous Anonym said...

Kanske väler man att vara anonym om man ska kritisera fisken och de som slickar honom där bak eftersom man annars blir uthängd som Lassbo blev. Eller Korova. Eller jag.

Fisken borde lära av sin stora idol Mikebike som i alla fall är konstruktiv, tänker till och undviker småsint pajkastning. Och deep|ed du har inte ändrats en sekund sen feministdiskussionen gick här. Sorgliga stackare. Tacksam att jag slipper träffa dig i verkliga livet, du hade garanterat försökt stöta på mig ditt kryp

00:31  
Blogger deeped said...

*asg* garanterat inte...
jag gillar personer som står för vad de tycker. Med namn.

09:58  
Blogger deeped said...

*kliar mig i skallen* har det varit någon feministdiskurs här?

09:59  
Anonymous Anonym said...

åh jesus. hur orkar ni seriöst bry er? gå och ät en glass. det är sommar. och vill ni bråka lite om orättvisorna i världen finns det bättre sätt att göra det på än i en vanlig människas blogg. vad är dealen?

10:14  
Blogger deeped said...

Klockan är två på natten i Sverige. Det är inte läge för några glassar.

10:20  
Anonymous Anonym said...

"själv tycker jag det är fascinerande att alla som skriver saker om Jonas, mig och andra alltid är relativt anonyma."

Som man ropar i skogen...?

"jag gillar personer som står för vad de tycker. Med namn."

"deep|ed" gillar uppenbarligen inte sig själv. Hon borde kanske föregå med gott exempel.

17:50  
Blogger Sandra said...

Go firren, du är förbannat rolig. Folk tar bara saker(och sig själva)på för stort allvar.

18:36  
Anonymous Anonym said...

Du skrev att Lassbo var en idiot. Det tycker jag du ska ta tillbaka. Om det ska vara på det sättet så är du inte mycket bättre själv. Du är lika mycket idiot du, om inte en större och värre!

20:00  
Blogger deeped said...

"hon"? *asg*
För övrigt handlar anonymitet om att inte kunna ta reda på vem som är vem. Det är enkelt attgöra när det gäller mig. Omöjligt när det gäller någon som kallar sig "anonymous".

20:11  
Anonymous Anonym said...

Ibland kan man inte låta bli att kommentera.

Du vet vem du är firren, och det vet jag och många andra också.
Bara att le i mjugg åt att det faktiskt finns humorbefriade och tråkiga svenskar fortfarande.

Kör på för fan!

P

21:02  
Anonymous Anonym said...

Kan inte alla få vara ironiska ibland utan att femhundra hundar börjar skälla?

23:04  
Anonymous Anonym said...

Haha!
Det var typ det roligaste bloginlägg jag läst någonsin.

Och det är ännu roligare att folk blir arga. Att de orkar. Tur att folk inte vet vilken hårfärg du har för då hade du blivit dissad för den också.

08:21  
Anonymous Anonym said...

eller så kan man bygga en jättetårta & slänga in alla negativa idiotbloggare där som inte fattar ironi. sen kan man slänga på lite sprängdeg on the top & tända på.

men jag vet inte.

18:49  
Anonymous Anonym said...

det var det jag misstänkte, ni reklamare är sååå jääävla ytliga. Annat var det när JAG gick på forsbergs, då hade vi MORAL och läste Heidegger på rasterna...

23:28  
Anonymous Anonym said...

Stäng in alla bloggsre i en gaskammmare, ni är ganska patetiska med era mobbingmetoder och bloggbråk.

06:46  
Blogger vandrarvild said...

HAHAHA, Fattade inte alla att det var ironi? Det var ju ganska uppenbart. Men som sagt; det var ju nån undersökning om att det är kanske tio procent av människorna som fattar ironi. OH, the tragedy!

16:12  
Blogger vandrarvild said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

16:13  
Blogger deeped said...

linalainen: *asg*

21:34  
Anonymous Anonym said...

...heavens... det här är värre än det stora allvar säkerhetsavdelningen på jobbet tar sig själva... fast roligare!

11:44  

Skicka en kommentar

<< Home

Om mig

Min bilder
Namn: Silverfisken
Plats: Sydney, Australia

I left Sweden for Australia. This is my life.

Visa hela min profil

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from PixelBoy. Make your own badge here.

Previous Posts

  • Eller fan...
  • Borttappat
  • Folkets val
  • Stryk utlovas
  • Vad är väl en himmel utan könsord?
  • Solnedgång över Melbourne
  • O.D. on Sweden
  • One, thanks.
  • Reklam
  • Hon ger sig inte

Powered by Blogger

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Listed on BlogShares